Gå til hovedindhold
TemaKognitive problemerSe hele temaet

Apps til kognitive udfordringer

26. juli 2018
Kort fortalt

I en spørgeskemaundersøgelse foretaget af Scleroseforeningen i 2018 svarede 90 mennesker med sclerose på, hvilke apps der fungerer godt i deres hverdag med kognitive udfordringer.

Nedenfor har vi sammenfattet de apps og teknologiske redskaber, som de adspurgte har fremhævet som gode, og som måske også kan give dig noget mere kognitivt overskud.

Kalender

Mange i undersøgelsen fremhæver kalenderen i mobiltelefonen som noget, de bruger meget i hverdagen.

Kalenderen kan give overskud og aflaste tænkningen, fordi man ikke skal bruge så meget energi på at huske og skabe overblik. De fleste elektroniske kalendere har som regel også en påmindelsesfunktion.

Alarmer og påmindelser

De fleste mobiltelefoner indeholder en indbygget alarm- eller påmindelsesfunktion. Mange i undersøgelsen fortæller, at de bruger disse funktioner. Det kan være en god idé, fordi påmindelser kan hjælpe dig med at holde styr på, hvornår du skal hvad.

Medicinhusker

En app som bruges af flere i spørgeskemaundersøgelsen er f.eks. Medicinhusker. Medicinhusker er en gratis app, som sender dig påmindelser, når du skal tage din medicin. 

Download til iPhone og Download til Android

Noter og tjeklister

Notater og tjeklister kan bruges til at støtte overblikket og hukommelsen i mange forskellige sammenhænge. De fleste mobiltelefoner kommer med en app til notater. Derfor kan du med fordel udforske den indbyggede app, inden du prøver en ny.

Google Keep

Google Keep er en gratis note-app. Du kan både tilføje noter, lister, billeder og få påmindelser. Appen synkroniseres mellem mobiltelefon, computer og tablet, og noterne kan deles med andre.

En fordel ved Google Keep er, at du kan tilføje farvekoder til dine noter. Det kan gøre det lidt nemmere at finde en bestemt note, hvis den altid har en bestemt farve.

Download til iPhone og Download til Android

Wunderlist

Wunderlist er en gratis tjekliste-app. I appen kan du oprette lister med opgaver og markere dem som fuldført. Appen synkroniseres mellem mobiltelefon, computer og tablet, og listerne kan deles med andre.

En fordel ved Wunderlist er, at opgaven forsvinder fra listen, når du sætter et flueben. Den vil derfor ikke forstyrre dig fra at være opmærksom på den næste ting på listen. 

Download til iPhone og Download til Android

Indkøbsapps

Mange er også glade for at bruge apps til at huske hvilke varer, der skal købes ind. Hertil findes apps som f.eks. Føtex, Kvickly eller eTilbudsavis. Denne type apps kan bruges til at skrive indkøbsseddel, som synkroniseres med familien.

En fordel ved indkøbsapps er, at varerne tit automatisk lægges på indkøbssedlen i den rækkefølge, man møder dem i butikken. De kan på den måde hjælpe med at strukturere indkøbsturen.

Apps til at finde vej

Ifølge besvarelserne fra undersøgelsen kan apps være gode at have ved hånden, når man skal finde vej. Apps til transport og navigation kan f.eks. hjælpe med rejseplanlægning.

Google Maps

Google Maps er en gratis korttjeneste, som blandt andet kan lave ruteplanlægning for rejser til fods, på cykel, i bil og med offentlig transport.

Download til iPhone og Download til Android

Rejseplanen

Rejseplanen er en gratis app, som guider dig igennem rejser med offentlig transport.

Download til iPhone og Download til Android

Apps med afspænding eller mindfulness

Mange ting kan vi bedst, når vi har strøm på batterierne. Et godt hvil behøver ikke være søvn; alt hvad der kan give en følelse af at få opladet batterierne er en god ting.

Hvad der er et godt hvil er derfor individuelt, men nogle i undersøgelsen fortæller, at de godt kan lide at bruge apps med meditation og mindfulness, f.eks. Headspace eller Stress Af.

Begge er apps som guider dig igennem meditations- og mindfulnessøvelser. De er som udgangspunkt gratis, men du kan købe dig til flere pakker med meditationsøvelser.

Apps med spil

Flere i undersøgelsen kan godt lide at bruge apps med spil såsom Lumosity, Wordfeud, Sudoku, Peak og Memorado.

Hvis du elsker at spille spil eller løse Sudoku, så bliv endelig ved. Det bedste for din kognition er at gøre noget, du næres ved. Mange nyder spillene fordi de får brugt logikken og synes det er sjovt og stimulerende at løse opgaverne.

Men hvis du føler, at det er noget du skal fordi du oplever kognitive udfordringer, så er det vigtigt at vide, at der er mange andre hjernesunde ting, du kan gøre. Læs mere om at holde hjernen aktiv og om hjernesund livsstil

Det er bedre i første omgang at bruge krudtet på at finde nye vaner og måder at kompensere på. Der er nemlig ikke den nødvendige evidens for træningseffekten af de forskellige værktøjer og spil.

Giv dig tid

Det kan være en stor mundfuld at afprøve nye apps. Det tager nemlig tid at skabe nye vaner, strategier og rutiner. Giv dig god tid. Der er større chancer for en succesoplevelse, hvis du arbejder med et mindre mål henover et par måneder. Herefter kan du gradvist sætte dig nye mål.

Det er vigtigt at huske, at det, som virker for én, ikke nødvendigvis virker for en anden. Gør det som falder dig naturligt og tiltaler dig. Gør det så nemt for dig selv som muligt.

 

Kilder:

Data fra Scleroseforeningen 2018.

Bruun, L. M., & Hauptmann, L. K. (2017). Skarpe Tanker. København: Dansk Psykologisk Forlag.

Jannie Engelbrecht v. Scleroseforeningen 2014, Foredrag om kognitive problemer og hvordan man kan gøre noget ved dem.

Der er ingen kommentar endnu