Hvad betyder sclerosesagen for dig?

Jeg har ikke selv sclerose tæt ind på livet, men jeg har mødt en del mennesker og haft pårørende, som har været berørte af sclerose på den ene eller anden måde. For nogle måneder siden mødte jeg en pige, hvis historie gjorde indtryk på mig. Hun havde sclerose, og flere ting i hendes liv var gået imod hende og havde gjort livet svært. Åndedrætsøvelser og kuldeeksponering blev det, der vendte skuden, og gav hende mod på livet igen. Der er efterhånden flere historier som hendes, der er gået ind under huden på mig. Jeg har en stor passion for at gå og planlægger selv vandreture, så jeg synes næsten, det ville være åndssvagt, ikke at bruge min erfaring, på at gøre livet bedre for mennesker, der lever med sclerose.

Hvorfor ville du gerne være frivillig i Scleroseforeningen?

Jeg er uddannet fysioterapeut, men har arbejdet som leder en del år. Lige nu befinder jeg mig i et slags limbo, hvor jeg forsøger at finde ud af, om jeg skal finde på noget nyt, eller om jeg skal fortsætte ad samme sti. Jeg har lyst til at prøve forskellige ting af, som kan bidrage med ny værdi i mit liv. En dag så jeg en Facebook-annonce fra Scleroseforeningen, hvor I søgte frivillige koordinatorer til YOU GO, og det fik jeg lyst til at være en del af. Jeg ser det som min mulighed for at gøre en forskel for nogle mennesker, og det føles godt. Min opgave er blandt andet at planlægge en god rute, være turleder og vigtigst af alt, skal jeg forsøge at give folk en god oplevelse og forhåbentligt få en masse penge samlet ind, som kan støtte op om foreningen, både når det kommer til forskning og pårørende.

Hvad driver dig i dit frivillige arbejde?

Min grundholdning er, at hvis jeg kan hjælpe nogen, så skal jeg hjælpe nogen, og hvis jeg kan gøre en forskel, så er det det, jeg skal gøre. Lige nu står jeg et sted i mit liv, hvor jeg har ressourcerne til at bidrage. Så for mig, er det egentlig ikke personspecifikt, men det handler mere om, at jeg føler mig forpligtet til at hjælpe, der hvor jeg kan. Derudover motiverer det mig, at jo flere penge, der bliver smidt i kassen, desto bedre forudsætninger får scleroseforskerne. Som fysioterapeut har jeg i mit eget arbejde skulle læne mig op ad forskning, og derfor synes jeg, det er vigtigt at bakke op om lige netop forskning, også når det kommer til sclerosesagen.

Hvad tror du, det kommer til at give dig personligt at være frivillig YOU GO-koordinator?

Jeg håber, at jeg, i samarbejde med de andre tilstedeværende, får skabt en event, der laver noget larm omkring sclerosesagen. Tænk sig, hvis alle dem, der melder sig til, deler det med deres netværk og gør dem opmærksomme på, at der er noget, der hedder Scleroseforeningen. Det ville skabe en stor værdi hos mig. Derudover er jeg et resultatorienteret menneske, og når jeg har et mål for øje, så vil jeg meget gerne lykkes. Så drømmen er, at vi mødes en masse mennesker den første maj, får samlet en masse penge ind og får en god dag – det ville gøre mig glad og stolt.

Hvor ligger dit fokus op til dit ’walk’?

Udover at finde en god rute og lave et godt event, så vil jeg gerne sætte fokus på et bevidst åndedræt undervejs på dagen. Det særlige ved mit ’walk’ er nemlig, at folk har mulighed for at få en smagsprøve på åndedrætsøvelser. Jeg arbejder som konsulent i en virksomhed, der har fokus på åndedrættets styrke og betydning for vores fysiske og mentale velbefindende. Min arbejdsplads har ingen relation til Scleroseforeningen, men de stiller op og hjælper i Valbyparken den første maj, fordi de synes, det er en vigtig sag. Derudover vil David Owe, som er medejer af virksomheden, holde åbningstalen. Hvis man er interesseret i at vide mere om effekten af åndedrættet, så kan jeg anbefale dokumentaren ”Træk vejret”, som ligger på DR’s hjemmeside, hvor skuespiller Anne Sofie Espersen, som har sclerose, går igennem et fire uger åndedrætsforløb med fokus på åndedræt og kuldeeksponering, hvor hendes inflammationsmarkører sænkes af de konkrete øvelser, det er virkelig interessant.

Om Tanja

Tanja Konradsen er 43 år og bor i Hvidovre med sin mand, Anders. Hun er uddannet fysioterapeut og har arbejdet som leder i flere år. Hun arbejder som konsulent med fokus på inflammation, stress og performance i virksomheden Innercise. Tanja elsker at gå, og erfaring med at planlægge vandreture.