TemaCorona og scleroseSe hele temaet

Vaccination mod coronavirus: Hvad betyder det for personer med sclerose?

21. december 2020

Mens vi venter på vaccine-afgørelsen fra Det Europæiske Lægemiddelagentur, EMA, er vores myndigheder i fuld gang med at planlægge vaccineforløbet. Her er, hvad vi ved indtil nu om vaccination mod coronavirus, når man har sclerose.

Nyt om Corona/COVID19 og sclerose

I løbet af denne uge kan vi regne med, at Det Europæiske Lægemiddelagentur, EMA, melder ud, om Pfizer-vaccinen mod coronavirus bliver godkendt i Europa. Hvis vaccinen får grønt lys, er planen, at de første danskere allerede kan vaccineres mellem jul og nytår.

Men hvor mange og nøjagtig hvem der får tilbudt vaccinen, er ikke på plads endnu. Det fortalte direktør for Sundhedsstyrelsen, Søren Brostrøm, i fredags til et møde med patientforeninger, hvor Scleroseforeningen deltog.

Det er dog bestemt, hvem der i første omgang og hurtigst muligt får valget – nemlig flere plejehjemsbeboere, personer i høj-øget risiko og sundhedsprofessionelle i frontlinjen, fortalte han på mødet. Her understregede han også, at planen afhænger af, hvor mange vacciner Danmark får i første omgang.

Kvart million inden for to måneder

De danskere, som i første omgang får tilbudt vaccinen mod coronavirus, får besked om muligheden fra plejehjem eller institution, fra arbejdsgiver eller egen læge, skriver Sundhedsstyrelsen i en pressemeddelelse for fire dage siden.

Sundhedsstyrelsen meddeler også, at alle over 18 år meget snart at finde et vigtigt brev i sin e-boks om den kommende vaccineplan.

Og i løbet af næste måned håber de danske myndigheder, at endnu en vaccine mod coronavirus er godkendt og klar til brug. Sundhedsordfører for Socialdemokratiet, Rasmus Horn Langhoff, siger til TV2, at regeringen regner med, at mellem 200.000 til 250.000 danskere er vaccineret i løbet af årets første to måneder. Vaccinen bliver frivillig og er gratis, forsikrer han i interviewet.

Men er det en god idé at få vaccinen, når man har sclerose – og hvordan kommer vaccineforløbet til at foregå blandt personer med sclerose? Det spurgte vi professor i neurologi Finn Sellebjerg om i fredags.

Professor svarer på spørgsmål om vaccine

Bør man få vaccinen mod coronavirus, når man har sclerose?

Svar: Det mener jeg helt bestemt, at man bør. Risikoen for at få et svært sygdomsforløb med coronavirus er langt større, end at der vil ske noget som helst ved at få vaccinen. Der er ingen grund til at tro, at der er nogen særlige risici ved at få vaccinen, alene fordi man har sclerose. Vaccinen er udviklet på stort set samme måde og niveau, som andre vacciner.

Hvem med sclerose kan forvente at få vaccinen i første runde?

Svar: Vi har ikke fået særlig meget at vide om en plan af myndighederne endnu. Men det vil være de personer med sclerose, som er hårdt ramt af sygdommen, og som dermed er i høj risiko, hvis de får coronavirusset.

Hvad skal man gøre, hvis man er i tvivl om, hvorvidt man er i øget risiko eller ej?

Svar: Man er ikke i øget risiko, alene fordi man har sclerose. Kriterierne for, om man er i øget risiko, er stadig de samme, som de var i sommer. Hvis man er i tvivl, kan man finde kriterierne på Sundhedsstyrelsens hjemmeside (Se her side 16)

Ekstra info: Du kan også finde mere info om, hvem med sclerose der er i øget risiko her.
Hvis du stadig er i tvivl, anbefaler Scleroseforeningen, at du kontakter din læge for svar.

Hvad ved man om vaccinen i forhold til forskellige behandlinger med sclerosemedicin?

Svar: Det er en helt ny vaccine (red: Pfizer-vaccinen), og derfor ved vi ikke med sikkerhed, om nogle få af behandlingerne med sclerosemedicin kan nedsætte effekten af vaccinen. Det kan betyde, at man ikke får en lige så stor beskyttelse af vaccinen. Det er vi ved at se på nu, men det betyder ikke, at man ikke bør få den.
Derudover kan der være nogle spørgsmål om, hvornår det tidsmæssigt er bedst at få vaccinen, hvis man er på noget særligt sclerosemedicin. Det er vi også i gang med at undersøge.

Er der grund til særlige bekymringer ved at få den her vaccine, når man har sclerose?

Svar: Der kan altid opstå bivirkninger, når man får en vaccine. Det gælder også denne her. De mest almindelige bivirkninger er ømhed i musklerne og let feber, og jeg mener ikke, at der er grund til at være særligt bekymret for at få den her vaccine. Men man må jo opveje, om det eller om et muligt svært sygdomsforløb med coronavirus og de senskader, det kan medføre, er værst.

Hvem har ansvaret for at tilbyde og vaccinere personer, som lever med sclerose?

Svar: Vi ved endnu ikke med sikkerhed, hvordan det rent logistisk kommer til at fungere. Indtil videre lyder det til, at man får en indkaldelse via sin e-boks. Og det bliver ikke på scleroseklinikkerne, man vaccinerer. Det vil højst sandsynligt være der, hvor patienten normalt får andre vacciner.

Scleroseforeningen følger med og melder ud...

Så snart der er nyt omkring sclerose og vaccination mod coronavirus. Vi er i dialog med myndighederne og fagprofessionelle, så vi kan fortælle jer, så snart der er nye meldinger eller ny viden på området.

Vi afholder endnu en ny spørgerunde i starten af det nye år. Har du spørgsmål om coronavirus, vacciner eller andet, der handler om pandemien og sclerose kan du få svar fra professor i neurologi. Info om tidspunkt og mulighed for at stille spørgsmål deler vi i nyhedsbrev og på vores sociale medier. Stay tuned.

Der er ingen kommentar endnu