Prækliniske biomarkører ved multipel sklerose

Dette forskningsprojekt beskæftiger sig med perioden før mennesker med attakvis sclerose har det første attak for at undersøge, om der er nogle særlige risikofaktorer. Læs mere nedenfor.

Emneområde: Sygdomsmekanismer

Formål

Formålet med studiet er at studere perioden op til, at sklerose patienter får deres første neurologiske symptom. Vi vil undersøge, om der er tegn på sygdomsaktivitet i blodet allerede før første attak og se, om der er særlige risikofaktorer man kan måle i blodet op til diagnosetidspunktet. Perioden lige før man får sit første attak er ikke særlig godt belyst, da det er svært at forudsige, hvem der får sklerose. Vi synes derfor, at det er meget vigtigt, at man finder ud af, hvad der foregår i denne periode for bedre at forstå, hvordan sygdommen opstår og udvikler sig.

Mød forskeren

Læge Josefine Britze

Læge Josefine Britze

Hvad driver dig personligt i dit arbejde med MS-forskning?

Sklerose er en sygdom som i meget høj grad kan påvirke folks livsforløb. Derfor synes jeg det giver rigtig god mening at forsøge at bidrage til at mindske dette. Der er allerede en lang og stærk tradition for forskning af høj kvalitet indenfor sklerose, som er inspirerende at bygge videre på. De mange fremskridt der hele tiden sker indenfor skleroseforskningen giver et håb om, at der indenfor den nære fremtiden kan gøres endnu mere for at forbedre livet for dem der får sygdommen.

Josefine Britze

Forsker

Hvilken betydning har det for din forskning at projektet har modtaget midler fra Scleroseforeningen?

Scleroseforeningens støtte er essentiel for at forskning som dette kan gennemføres, således at vi kan gøre forholdene bedre for patienter med multipel sklerose.

Josefine Britze

Forsker