Glatbanekursus 17. november 2018

Lokal scleroseforening på glatis

Takket være et legat på 10.000 kr. fra Spar Nord Fonden kunne Scleroseforeningens bestyrelse i Roskilde tilbyde et Glatførekursus på FDM's køretekniske anlæg.

Glatførekurset på Sjællandsringen i Tjæreby for de scleroseramte foregik den 17. november og varede i hele 6 timer med masser af teori og praktiske øvelser på glatbanen. Her var det muligt at få afprøvet bilens reaktioner og egne evner under trygge forhold, og deltagerne kom i den grad ud i situationer, man normalt ikke kommer i.

At få sclerose betyder ofte, at man får nedsat mobilitet i arme og ben. Derfor må mange skifte bilen ud – enten til en større med plads til minicrosser, til en med automatgear eller til en, hvor man kører og bremser med hænderne.

”For at bevare livskvaliteten og få et bedre og mere trygt hverdagsliv er det vigtigt, at den scleroseramte lærer sin bil, det anderledes udstyr og sig selv at kende i ekstreme situationer for at føle sig tryg. Ellers kan en vinter med glatte veje og sne være en stor forhindring for at være selvhjulpen, pleje det sociale liv og få hverdagen til at fungere”, forklarer Anette Brink, der er medlem af Scleroseforeningen i Roskilde og som er meget taknemmelig for Spar Nord Fondens støtte.

Frivilligcenter Roskilde afholdt kurser i legatansøgninger, og det gav Scleroseforeningen i Roskilde hjælp til at ansøge Spar Nord Fonden om støtte. Det er det støttebeløb, der gjorde det muligt at tilbyde medlemmerne dette kursus.