Bodil delte sin arv med mennesker med sclerose

Hvert år vælger omkring 30 mennesker at testamentere til Scleroseforeningen. I 2011 hed en af de mennesker Bodil Bisfort. Her fortæller hendes kusine, hvorfor hun valgte at testamentere sin arv til flere forskellige velgørende organisationer – herunder Scleroseforeningen.

Bodil gav arv til Scleroseforeningen
Modelfoto af person, der har testamenteret en del af sin arv til Scleroseforeningen.

Som ung rejste Bodil Bisfort og hendes kusine Birthe Hansen på ferier sammen. Senere fik de sommerhus på samme vej i Marielyst. De fejrede jul og påske sammen, og deres mænd kom godt ud af det med hinanden.

De to kusiner var begge enebørn, og ingen af dem fik selv børn. Derfor var der ingen, som naturligt skulle arve efter dem. Alligevel var det ikke Birthe, der arvede det hele, da Bodil døde af lungekræft i 2011.

Som den 82-årige kusine Birthe Hansen fortæller, arvede hun kun lidt sølvtøj og nogle tæpper:

Vi var enige om, at vi ikke skulle arve fra hinanden, for vi havde jo begge, hvad vi skulle bruge. Vi tænkte, at der var nogen, der havde mere brug for det end os.

Birthe Hansen

Arving og kusine til giver

Derfor havde Bodil lavet et grundigt testamente, hvor der stod, at fire malerier, et skrivebord og et stueur gik til hendes afdøde mands nevø og niecer. Hendes kusine Birthe måtte tage, hvad hun ønskede fra hjemmet.

Resten af hendes arv skulle deles mellem Dansk Blindesamfund, Muskelsvindfonden, Høreforeningen og Scleroseforeningen.

Vil du også ha' et testamente?

Hvis du støtter kampen mod sclerose, dækker Scleroseforeningen i de fleste tilfælde alle udgifter til testamentet.

Bodil valgte at støtte sager, som lå hendes hjerte nært

Bodil blev først gift som 40-årig og fik ingen børn. Blot ti år efter døde hendes mand, Erik, pludselig af et hjerteanfald. Ifølge hendes kusine Birthe gav mandens tidlige død anledning til at overveje, hvad hun selv ønskede hendes arv skulle gå til.

Ifølge kusinen valgte Bodil at støtte de sager, som på den ene eller anden måde lå hendes hjerte nært:

”Jeg mener, at der var én i Eriks familie, der havde sclerose. Jeg tror også, at der var en af hendes skoleveninder, der havde sygdommen. Bodil var meget tunghør til sidst, og hendes far havde problemer med øjnene. Så på den måde har de foreninger, der var tiltænkt i testamentet, været sager, som hun kunne relatere til,” fortæller Birthe om baggrunden for, hvordan Bodil valgte, hvilke foreninger skulle modtage dele af hendes arv.

Bodil havde selv arvet fra sin mor, som med Birthes ord havde ”en pæn formue”. Efter boet blev gjort op, modtog Scleroseforeningen i 2012 således godt en kvart million kroner i arv fra Bodil Bisfort.

Bodil ville gerne være sikker på, at arven gik til nogen, der satte pris på den. Jeg synes, noget af det bedste, man kan gøre, er at testamentere til foreninger, fordi pengene går til et godt formål.

Birthe Hansen

Arving og kusine til giver

Din arv kan sikre en bedre fremtid for mennesker med sclerose

Vores arbejde i Scleroseforeningen afhænger helt og aldeles af, at mennesker som Bodil Bisfort vil testamentere noget af deres arv til kampen mod sclerose – og kampen for bedre livsvilkår for alle med sclerose inde på livet.

Du kan få hjælp til at skrive testamente, når du betænker Scleroseforeningen gennem vores aftale med det landsdækkende advokatfirma ADVODAN, som blandt andet er eksperter i arveloven. Undervejs vejleder advokaten dig om den bedste fordeling af din arv, så du sikrer dine nærmeste og gør en svær situation så tryg som muligt.

Vi giver et tilskud på op til 5.000 kr. inkl. moms af udgifterne til advokatens arbejde med at lave dit testamente. I de fleste tilfælde dækker det alle udgifter forbundet med testamentet.

Har du et spørgsmål?

Vores testamenteansvarlige Tina Sjørslev kender svarene på alle de oftest stillede spørgsmål om arv og testamente. Ring til hende nu på tlf. 21 56 40 30 – eller kig efter svar i vores FAQ om arv og testamente.