Få svar på dine spørgsmål om arv og testamente

Hvad sker der, hvis jeg ikke når at skrive testamente? Skal de efterladte betale skat af min arv? Hvad går min arv til hos Scleroseforeningen? Her kan du finde svar på alle dine spørgsmål om arv og testamentering til en velgørende organisation.

Hvis du ikke kan finde svar på et spørgsmål, er du altid velkommen til at ringe til vores testamenteansvarlig Tina Sjørslevtlf. 21 56 40 30 – eller send hende en mail nu på tsj@scleroseforeningen.dk

Hvad er arv?

Arv er de værdier, som de efterladte arver, når en person dør. Du kan kun bestemme, hvem din arv skal gå til, ved at skrive testamente.

Hvis du har lyst til at give en del af din arv til et velgørende formål, skal du derfor skrive det i dit testamente.

Læs mere om fordelene ved at testamentere noget af din arv til velgørenhed

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Hvordan fordeles min arv, hvis jeg ikke skriver testamente?

Mange tror fejlagtigt, at man har sikret hinanden, når man er gift. Men selvom I er gift, risikerer din ægtefælle at måtte sælge jeres fælles hjem, fordi halvdelen af din arv – inklusiv huset – automatisk går til jeres børn, som ifølge loven er såkaldte "tvangsarvinger".

Se for eksempel familien her: Bente og Poul er gift. Sammen har de datteren Mette. Desuden har Bente sønnen Søren fra et tidligere forhold. Hvad sker der, når Bente dør?

Du kan se flere eksempler på familietyper på ADVODANs hjemmeside og få svar på, hvem der arver hvad, når blandt andre gifte par, samboende par eller singler med børn ikke har skrevet testamente. Måske er der en type, der ligner din familie?

Hvordan laver man et testamente?

Et testamente skal være skriftligt. Når testamentet er skrevet, skal det enten underskrives, mens to vidner er til stede – de må ikke være familiemedlemmer – eller underskrives af en notar ved byretten for at være gyldigt.

Ofte vil det være en god idé at få hjælp af en advokat, som har den nødvendige faglige ekspertise til at udfærdige et testamente, så dine sidste ønsker ikke kan misforstås.

Få hjælp til at skrive testamente

Tag en gratis snak med en af vores advokater, som hjælper dig med at tage stilling til de vigtige ting, som du måske ikke selv har overvejet.

Hvad koster et testamente?

De fleste testamenter koster 4.000 - 8.000 kr. – men du kan altid spørge din advokat, hvad testamentet kommer til at koste, inden vedkommende går i gang med arbejdet.

Hvis du ønsker at dele din arv med mennesker med sclerose, giver Scleroseforeningen op til 5.000 kr. inkl. moms i tilskud til en advokat. Det gælder også, hvis du allerede har et testamente, som du ønsker at revidere.

Som en bonus slipper dine efterladte for at skulle betale skat af deres arv, når du vælger at donere mindst 30 % af din arv til en eller flere velgørende organisationer. I praksis betyder det ofte flere penge i lommen til de efterladte.

Se det fulde regnestykke for, hvordan du kan spare penge, når du skriver testamente

Hvad sker der, hvis jeg ikke når at skrive testamente?

Hvis du ikke har skrevet testamente, når du dør, fordeles arven efter arvelovens regler.

Mange bliver overraskede over, hvordan loven vælger at fordele arven – eksempelvis kan det betyde, at din partner må sælge huset, fordi dine børn skal arve halvdelen af din formue, som blandt andet er bundet i huset.

Når du vælger at skrive testamente, skaber du tryghed omkring din families fremtid. Samtidig sikrer du dig muligheden for at bestemme, hvordan din arv skal fordeles – også om en del skal gå til velgørende formål.

Læs mere om fordeling af arv uden testamente på ADVODANs hjemmeside

Skal de efterladte betale skat af min arv?

Ja, de efterladte skal betale en boafgift til staten, inden de kan modtage arven.

Arvingerne kan dog undgå at betale boafgift, hvis du i dit testamente har ønsket at donere mindst 30 % af din arv til en eller flere velgørende organisationer. Det er derfor en fordel for de efterladte, hvis du også betænker en del af arven til velgørende formål.

Se det fulde regnestykke for, hvordan dine nære sparer penge, når du skriver testamente

Hvor meget kan man testamentere til velgørende formål?

Det bestemmer du, når du vælger at skrive testamente.

I testamentet er det muligt at give op til 75 % af din arv til et eller flere velgørende formål, fordi de 25 % ifølge arveloven skal tilkomme dine livsarvinger – som børn og børnebørn – og din ægtefælle.

I Scleroseforeningen er vi taknemmelige for alle beløb, som testamenteres til kampen mod sclerose. Uden gavmilde donationer kan vi ikke fortsætte vores arbejde for bedre medicin med færre bivirkninger til alle med sclerose, og for, at alle med sclerose inde på livet skal have så gode livsvilkår som overhovedet muligt.

Læs mere om, hvad din arv går til i Scleroseforeningen

Kan jeg testamentere min pension og livsforsikring?

Pensioner, som endnu ikke er udbetalt, og livsforsikringer indgår ikke automatisk i arven til din familie, når du dør – heller ikke, hvis du har skrevet testamente.

Derfor er det vigtigt at få skrevet ind i dine forskellige pensions- og forsikringsordninger, hvem der skal arve dine pension og livsforsikring.

Det er desværre ikke muligt at testamentere sin pension og livsforsikring til Scleroseforeningen.

Læs mere om reglerne for arv af pension og forsikring på ADVODANs hjemmeside

Uskiftet bo: Kan jeg stadig give en del af min arv til Scleroseforeningen?

Ja, det kan du sagtens.

Vi vil dog anbefale, at du sammen med din partner eller ægtefælle skriver testamente. Så fordeles din del af jeres fælles formue først, når din partner eller ægtefælle også er borte – også kaldet ”at sidde i uskiftet bo”. Det giver tryghed for den efterladte partner eller ægtefælle. Læs mere om uskiftet bo på ADVODANs hjemmeside

For Scleroseforeningen betyder det, at vi først modtager den del af din arv, som du ønsker at dele med os, når din ægtefælle dør. Så længe du har husket at skrive foreningen i dit testamente, vil din arv stadig komme mennesker med sclerose til gode, når boet endelig gøres op.

Få hjælp til at skrive testamente

Hvis du støtter kampen mod sclerose, dækker Scleroseforeningen i de fleste tilfælde alle udgifter til testamentet.

Skal mit testamente sendes til Scleroseforeningen?

Nej, det behøver du ikke.

Men du skal få det registreret hos en notar i din lokale byret, for at det er gyldigt, og så det gemmes hos Centralregistret for testamenter. Så bliver testamentet per automatik fundet frem, den dag din arv skal fordeles, og du er sikker på, at vi i Scleroseforeningen får besked om arven.

Læs her, hvad du skal medbringe for at få dit testamente registreret hos notaren

Hvad går min arv til hos Scleroseforeningen?

Din arv går til Scleroseforeningens arbejde for at bekæmpe sclerose.

Det sker i form af forskning i bedre medicin og behandling af mennesker med sclerose, og som forskning i betydningen af kost, motion og alternativ medicin for det gode liv med sclerose.

De penge vi får gennem arv, bruger vi også til at lønne psykologer og socialrådgivere til konkret rådgivning og støtte af de mennesker, der hver dag lever med sygdommen tæt inde på livet. Læs mere om, hvordan din arv kan gøre en forskel for mennesker med sclerose

Tag en snak om din arv med en advokat, hvis du gerne vil dele din formue med mennesker med sclerose.

Fandt du ikke et svar?

Ring til vores testamenteansvarlige Tina Sjørslev nu på tlf. 21 56 40 30, hvis du sidder tilbage med uafklarede spørgsmål – eller send hende en mail straks!