Hvad går min arv til i Scleroseforeningen?

Overvejer du at testamenterer en del af din arv til Scleroseforeningen? Så vil din arv gå til forskning i bedre behandling af sclerose og en håndsrækning i livet til mennesker med sclerose tæt inde på livet – blandt andet i form af socialrådgivning og psykologhjælp.

Her i Scleroseforeningen arbejder vi hver eneste dag for, at der bliver fundet en kur mod sclerose. Vi arbejder for, at der bliver udviklet bedre medicin med færre bivirkninger til alle med sclerose, og vi kæmper vi for, at alle med sclerose inde på livet skal have så gode livsvilkår som overhovedet muligt.

Derfor støtter vi livsvigtig forskning i sclerose med over 14 millioner kroner hvert år, og vi tilbyder gratis psykologhjælp, gratis vejledning fra socialrådgivere, legater, kurser, gennemgang af journal med uafhængig neurolog og meget mere til alle vores medlemmer.

De bidrag, vi får fra arv, er utrolig vigtige for, at vi kan tilbyde én, der lige har fået diagnosen, at snakke med en psykolog eller støtte udviklingen af ny medicin, så alle med sclerose kan blive behandlet.

Klaus Høm

Direktør i Scleroseforeningen

Konkret blev det sidste år til mere end 2640 samtaler mellem et medlem og en af vores psykologer og omkring 6000 gange blev vores socialrådgivere stillet spørgsmål om medlemmers rettigheder i forhold til servicelovens paragraffer.

Det kan kun lade sig gøre, fordi vi modtager vigtige donationer gennem arv. Hvert år kommer mellem 15 og 20 % af foreningens samlede indtægter fra arv – og hver en krone tæller i kampen mod sclerose.

Vi er dybt taknemlige for alle, der testamenterer noget af deres arv til kampen mod sclerose – og kampen for bedre livsvilkår for alle med sclerose inde på livet.

Hvilken forskning støtter vi?

I Scleroseforeningen finansierer vi en stor del af den samlede scleroseforskning i Danmark, som blandt andet arbejder på at finde bedre behandling af alle former for sclerose. En mindre andel af forskningsmidlerne går til forskning, som hvor sigtet blandt andet er at finde frem til betydningen af kost, motion og alternativ behandling for det gode liv med sclerose.

Vi støtter også international forskning i progressiv sclerose gennem initiativet ”Progressive MS Alliance”, ligesom en del af de samlede forskningsmidler går også til at finansiere det danske Scleroseregister samt til at støtte et forskningsprofessorat på Københavns Universitet.

Hver en krone tæller

Arv er en væsentlig indtægtskilde for os. Vores arbejde afhænger helt og aldeles af, at mennesker vil testamentere noget af deres arv til kampen mod sclerose – og kampen for bedre livsvilkår for alle med sclerose inde på livet.

Din arv kan konkret være med til at finansiere et nyt forskningsprojekt for at finde bedre og billigere behandlingsmetoder. Din arv kan også blive til psykologtimer til mennesker med sclerose, der netop har fået diagnosen. Og alle beløb tæller, siger direktør Klaus Høm:

Alle beløb gør en forskel for den samlede indsats. For uden hjælp fra familie, venner og naboer kommer vi ikke i mål med missionen om en bedre fremtid for mennesker med sclerose og deres familier.

Klaus Høm

Direktør i Scleroseforeningen

I 2018 modtog Scleroseforeningen alt mellem 5.000 kroner og 450.000 kroner fra mennesker, der havde ønsket at testamentere noget af deres arv til kampen mod sclerose.

Uanset størrelsen på din arv, vil du kunne gøre en afgørende forskel for mennesker med sclerose tæt inde på livet.

Har du et spørgsmål?

Vores testamenteansvarlige Tina Sjørslev kender svarene på alle de oftest stillede spørgsmål om arv og testamente. Ring til hende nu på tlf. 21 56 40 30 – eller kig efter svar i vores FAQ om arv og testamente.