Skriv testamente - og lad os betale afgiften

Det kan være en økonomisk fordel for dig og din familie, hvis du skriver mennesker med sclerose ind i dit testamente. Så sparer I nemlig arveafgiften. Læs her, hvordan det hænger sammen.

Vidste du, at dine nærmeste kan risikere at betale op til 40 % i afgift, når de skal arve? Men vælger du at testamentere mindst 30 % af din arv til Scleroseforeningen, betaler foreningen hele afgiften.

I praksis betyder det derfor ofte, at dine nærmeste arver mere, selv om du giver en bid af arven til kampen mod sclerose.

Sådan kan regnestykket se ud …

Din bror står til at arve 1.000.000 kr. efter dig.

Han skal betale boafgift på 15 %, når bundfradraget, som alle skal betale, er fratrukket. Han skal også betale tillægsboafgift på 25 % af det resterende beløb.

Når alle afgifter er betalt, står han tilbage med 670.012 kr.

Når du testamenterer mindst 30 % af din arv til kampen mod sclerose, så betaler Scleroseforeningen afgifterne. Og så står din bror derimod til at arve 70 % af din arv på 1.000.000 kr.

Din bror arver altså 700.000 kr., fordi han slipper for at betale afgifter, og sparer således 30.000 kr.

Vil du gerne vide mere om, hvordan din arv fordeler sig eller hvor meget din familie skal betale i boafgift, når du dør? Vi har samlet de spørgsmål, som vi ofte får om arv. De kan forhåbentlig hjælpe til at give dig mere afklaring i dit valg om at testamentere en del af din arv til kampen mod sclerose.

Få svar på dine spørgsmål om arv og testamente

Du kan også tage et gratis formøde med en advokat for at tale om dine muligheder. Advokaten kan hjælpe dig med at træffe de rigtige beslutninger om fordelingen af din arv, og sammen gennemgår I de forskellige scenarier, der skal tages højde for i dit testamente.

Læs mere om, hvordan du gennem Scleroseforeningen kan få gratis advokatbistand

Hvis du støtter kampen mod sclerose, dækker Scleroseforeningen i de fleste tilfælde alle udgifter til testamentet.

Har du et spørgsmål?

Vores testamenteansvarlige Tina Sjørslev kender svarene på alle de oftest stillede spørgsmål om arv og testamente. Ring til hende nu på tlf. 21 56 40 30 – eller kig efter svar i vores FAQ om arv og testamente.