Må jeg arbejde frivilligt, når jeg modtager en overførselsindkomst?

Modtager du arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge, efterløn, pension, fleksjob eller kontanthjælp, er der visse regler, du skal være opmærksom på.

Danske pengesedler og mønter

Regler hvis du modtager dagpenge eller efterløn

Hvis du modtager arbejdsløshedsdagpenge eller efterløn og gerne vil udføre frivilligt socialt arbejde, skal du være opmærksom på de regler, der er på området. Det er nemlig således, at nogle former for frivilligt arbejde medfører, at du trækkes i arbejdsløshedsdagpengene eller efterlønnen.

Ifølge reglerne må din frivillige indsats ikke hindre dig i at stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Det vil sige, at dit frivillige arbejde ikke må forhindre dig i at påtage dig et arbejde.

Husk, at det er meget vigtigt, at du afklarer med din A-kasse, hvordan de vurderer din frivillige indsats. Det er nemlig A-kassen, som fortolker loven i forhold til din frivillige indsats som modtager af dagpenge eller efterløn. Hvis du overtræder disse regler, kan A-kassen modregne i dine dagpenge eller i din efterløn.

• Som dagpengemodtager må du udfører frivilligt arbejde i op til 10 timer om ugen.
  • Som efterlønner må du udfører frivilligt arbejde i op til 15 timer om ugen.

For mere information, læs vejledning herunder

Læs vejledning her

Vejledningen er udarbejdet af www.skift-a-kasse.dk

Skift-a-kasse.dk er 100% ejet og drevet af Bermann & Rosenberg Media IVS., og derfor uafhængig af alle fagforeninger og a-kasser.

Du har pligt til at orientere din A-kasse

Det meste af det frivillige arbejde, der udføres i Scleroseforeningen, vil ikke medføre fradrag i dagpengene eller efterlønnen, men hvis du er det mindste i tvivl, skal du kontakte din A-kasse.
Du har pligt til at orientere din A-kasse skriftligt om, at du ønsker at gøre en frivillig indsats. Det kan du f.eks. gøre ved, at du sender en kort beskrivelse af, i hvilken sammenhæng du gerne vil være frivillig, hvad dine opgaver vil være, og hvor mange timer, du regner med at være frivillig om ugen. Husk at bede om at få en skriftlig kvittering på, at A-kassen har modtaget din beskrivelse.

Hvad må jeg, når jeg modtager kontanthjælp, sygedagpenge, førtidspension, folkepension eller arbejder i fleksjob?

Modtager du kontanthjælp, skal du kontakte din rådgiver på Jobcentret for nærmere vejledning.

Modtager du sygedagpenge må du ikke udføre frivilligt arbejde, som forværrer din sygdom og udskyder din tilbagevenden til arbejdsmarkedet.

Modtager du førtidspension eller arbejder i fleksjob skal du være opmærksom på, at hvis dit frivillige arbejde får et omfang og en karakter, der begynder at ligne et almindeligt job, kan der blive tvivl om, hvorvidt du fortsat har mistet din arbejdsevne. Kontakt derfor Jobcentret for nærmere vejledning.

Modtager du folkepension er der som udgangspunkt ikke begrænsninger i forhold til frivilligt arbejde.