Imødekom medlemmernes interesse

Den nemmeste måde at finde ud af sine medlemmers ønsker for lokalafdelingen er at spørge dem.

I kan prøve at

• Afholde et idéudviklings møde
  • Udsende spørgeskemaer

Uanset hvilken form I vælger, kan den enkelte afdeling få hjælp af konsulenterne, enten til at planlægge og afholde et idéudviklings møde eller til at få udarbejdet spørgeskemaer.

Hvilken form I skal vælge er helt op til den enkelte afdeling, og der er fordele og ulemper ved begge former.

I kan selvfølgelig også kombinere begge former og lade den ene ligge til grund for den anden, f.eks. udsende et spørgeskema efter at I har afholdt et idéudviklings møde.

Fælles Idéudviklings møde

Afholdelse af et sådanne møde har den fordel, at diskussionen kan komme vidt omkring, og I vil typisk ende ud med mange ideer.

Som motivations faktor for de frivillige er idéudviklings møderne meget stærke, idet man selv har været med til at bestemme den fremtidige udvikling. Deltagerne får en følelse af at være en del af den udvikling og bliver dermed også mere ansvarlig. Svagheden ved idéudviklings møderne er, at det ofte ikke tiltrækker mange medlemmer. Men det skal ikke afholde jer fra at prøve det af alligevel.

Spørgeskemaer

Styrken ved spørgeskemaerne er, at alle medlemmerne har mulighed for på en nem, enkel og anonym måde, at give sin mening tilkende. Man vil typisk ved spørgeskemaundersøgelser få et mere repræsentativt grundlag at arbejde videre med.

Svagheden ved spørgeskemaundersøgelser er, at spørgsmålene i sig selv kan begrænse den umiddelbare kreativitet.