Formål

Progressiv MS (PMS) er en stor udfordring og de fleste af terapier, der anvendes ved relapsing-remitting MS mislykkes i behandlingen af PMS. Mangel på dyremodeller og metoder til af få lægemidlet til de kortikale læsioner begrænser det terapeutiske fremskridt. Vi vil studere en nyudviklet musemodel for kortikale læsioner. Vi vil bruge denne model til at teste hvorledes aktivering af AT2R, en specifik receptor som vi har vist har en beskyttende effekt i en anden hjernesygdom, også har en beskyttende effekt mod PMS.

Mød forskeren: Bhavya Ojha, PhD studerende

Beskriv hvad der driver dig personligt i dit arbejde med MS-forskning:

Progressiv multipel sklerose er en invaliderende sygdom, som påvirker både patienters og pårørendes livskvalitet. Som en del af det videnskabelige samfund, synes jeg det er vigtigt at forske med fokus på at udvikle effektive behandlinger af PMS. Jeg er især interesseret i at undersøge de underliggende mekanismer bag PMS-patologi og at udvikle nye terapeutiske strategier. Gennem dette projekt håber jeg at tilfredsstille min egen videnskabelige interesse samt bidrage til kliniske studier, der er vigtige for PMS.

Hvilken betydning har det for din forskning at projektet har modtaget midler fra Scleroseforeningen?

Den økonomiske støtte fra Scleroseforeningen giver os mulighed for at gennemføre dette ambitiøse projekt. Det gør det muligt for os at bruge den nyeste teknologi, hvorved vi kan undersøge den grundlæggende patomekanisme bag PMS og udtænke terapeutiske tilgange. Denne finansiering er især nyttig, fordi den falder sammen med starten af mit ph.d.-projekt og giver mig mulighed for at komme i gang med denne forskning. Jeg er glad for at være i stand til at blive medlem af EU MSCA-konsortiet med Scleroseforeningen.

Støtte modtaget fra Scleroseforeningen

2019: 699 200 kr.