Det er umuligt at forudsige, hvem der får sclerose, da ingen endnu kender de præcise årsager til sygdommen. Man ved dog, at der er tale om mange forskellige faktorer, der er sammen om at udløse sclerose.

Efter årtiers forskning kender vi til nogle af dem, og det viser sig, at både genetik og miljø spiller ind.

Genetiske faktorer

Sclerose er ikke defineret som en arvelig sygdom, men generne spiller alligevel en rolle.

I dag har vi kendskab til omtrent 200 genvarianter, som ser ud til at kunne øge risikoen for sclerose. Disse gener er medfødte og bestemt af sammensætningen i vores arvemasse.

Det betyder, at risikoen for at få sclerose stiger, hvis man bærer et eller flere af disse ‘risiko-genvarianter’, men husk at det ikke alene er nok til at udløse sclerose.

Da ‘risiko-genvarianterne’ er arvelige har førstegradsslægtninge (forældre, børn, søskende til en med sclerose) også en smule større risiko for at få sclerose i løbet af deres levetid sammenlignet med baggrundsbefolkningen. Risikoen hos den danske baggrundsbefolkning ligger på cirka 0,4 procent, mens den hos førstegradsslægtninge er 7 gange større, altså cirka 2,8 procent, hvilket stadig er ganske lavt.

Da generne som sagt kun er få blandt mange faktorer, der i samspil udløser sclerose, er det altså ikke sikkert at man får sclerose, blot fordi man bærer ‘risiko-genvarianter’ eller har en øget risiko grundet en forælder, søskende eller barn med sygdommen.

Miljømæssige faktorer

Andre faktorer har også vist sig at øge risikoen for at få sclerose. Nogle af dem er miljøbetingede, altså noget, vi bliver udsat for i vores liv og hverdag.

De miljømæssige faktorer, vi hidtil kender til, er:

Epstein-Barr-virus

Epstein-Barr-Virus (EBV) har længe været mistænkt for at spille en rolle i udviklingen af sclerose, og i de senere år har forskere fundet tydelige beviser på, at der er en sammenhæng mellem virussen og det at udvikle sclerose.

Andre vira er også mistænkt for at spille en rolle i udvikling af sclerose.

D-vitamin

Mangel på D-vitamin er en af de faktorer, der ser ud til at præge risikoen for at få sclerose og påvirke sygdomsforløbet, når først man har sygdommen.

Vi kan få D-vitamin fra udvalgte fødevarer, som kosttilskud og naturligt gennem huden, når solen skinner på os. Får vi for lidt D-vitamin, har forskere fundet ud af, at det ser ud til at kunne øge risikoen for at udvikle sclerose, og muligvis er der også en sammenhæng mellem lavt D-vitamin niveau og sygdomsaktivitet hos mennesker, som har fået sclerosediagnosen.

Geografisk forskel

Der ses en geografisk forskel i forekomsten af sclerose, idet forekomsten er højere i lande længere væk fra ækvator. Der findes forskellige teorier om årsagen til dette, blandt andet at personer, der er mere udsat for sollys (fordi de bor nærmere ækvator), har højere naturlige niveauer af D-vitamin og dermed er beskyttet bedre mod sygdommen. Men man kender ikke de reelle årsager til de geografiske forskelle med sikkerhed.

Rygning

Der er ingen tvivl om, at rygning er dårligt for helbredet. Men vanen ser også ud til at øge risikoen for at udvikle sclerose og forværre sygdomsforløbet, når først man har sygdommen.

Overvægt i barndom og ungdom

Hvis man har været overvægtig som barn eller ung, kan overvægten være en faktor, der øger risikoen for at udvikle sclerose senere i livet. Men husk, at det alene ikke kan være årsag til sclerose – der skal mange flere faktorer til, som i samspil udvikler sygdommen.

Vi støtter og rådgiver mennesker med sclerose og deres pårørende

Som medlem af Scleroseforeningen har du adgang til en række fordele og tilbud, der er skabt for at støtte dig i livet med sclerose. Vi tilbyder blandt andet gratis socialrådgivning, psykologhjælp og mulighed for at tale med en læge.