Forskningsudvalget

Forskningsudvalgets formål er at træffe beslutning om de forskningsmidler, der af Hovedbestyrelsen er bevilget til uddeling i det pågældende kalenderår.

Forskningsudvalget består af den af Scleroseforeningen finansierede scleroseprofessor og mindst 8 medlemmer, der godkendes af hovedbestyrelsen efter indstilling fra udvalget..

Krav til medlemmer af forskningsudvalget

Medlemmerne skal være aktive forskere. Formanden skal være scleroseforsker, men flertallet af medlemmerne må ikke være scleroseforskere. Ingen medlemmer må deltage i behandlingen af ansøgninger fra den pågældende selv, ansøgninger om støtte til projekter den pågældende har del i eller ansøgninger fra den pågældendes institut/ hospitalsafdeling

Formand:

Finn Sellebjerg
E-mail: sellebjerg@dadlnet.dk
Tlf.: 35 45 22 80

Finn Sellebjerg er professor i neurologi og har gennem hele sin karriere arbejdet med og forsket i sclerose blandt andet med fokus på progressiv sclerose. Finn Sellebjerg er leder på Dansk Multipel Sklerose Center på Rigshospitalet.

Øvrige medlemmer:

Peter Vestergaard Rasmussen

Peter Vestergaard Rasmussen er ph.d. og overlæge på Neurologisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital. Desuden forsker Peter Vestergaard Rasmussen i sclerose på Klinisk Institut for medicin – Neurologi på Aarhus Universitet.

Henrik Larsson

Henrik Larsson er klinisk professor på Københavns Universitet og Norges Teknisk-Naturvidenskabelige Universitet. Henrik Larssons forskning har fokus på hjerne- og hjertesygdomme og udvikling af funktionel MR-billeddannelse for at opnå fysiologisk og patofysiologisk information i sygdomme som sclerose.

Søren Paaske Johnsen

Søren Paaske Johnsen er klinisk professor og ph.d. ved Dansk Center for Klinisk Sundhedstjenesteforskning, Aalborg Universitet og Aalborg Universitetshospital. Søren Paaske Johnsens primære interessefelt er forskning i klinisk sundhedstjeneste med fokus på kvaliteten af klinisk pleje.

Søren Hansen

Søren Hansen er ph.d og lektor ved afdeling for Cancer- og inflammationsforskning på Syddansk Universitet. Søren Hansen har egen forskergrupper på Institut for Molekylærmedicin på Syddansk Universitet. Gruppen forsker i medfødt immunitet, mønster genkendelse molekyler og komplementsystemet.

Helle Hvilsted Nielsen

Helle Hvilsted Nielsen er overlæge på Scleroseklinikken på Odense Universitetshospital samt klinisk lektor i Neurologi. Helle Hvilsted Nielsen er derudover formand for bestyrelsen i Dansk Selskab for Forskning i Multipel Sklerose (Daremus).

Jette Frederiksen

Jette Frederiksen er professor på Københavns Universitet og overlæge i neurologi på Rigshospitalet-Glostrup. Jette Frederiksen er daglig leder af Klinikken for Synsnervebetændelse samt overlæge i Scleroseklinikken. Hun har forsket i synsnervebetændelse siden 1983 og har skrevet doktordisputats derom.

Benedikte Wanscher

Benedikte Wanscher er cheflæge for neurologi, geriatri og neurorehabilitering samt fysio- og ergoterapi på Næstved, Slagelse og Ringsted sygehuse. Som ung læge skrev Benedikte ph.d.-afhandling om eksperimentel allergisk encephalomyelitis hos rotter som dyremodel for MS. Benedikte er speciallæge i neurofysiologi og har derfor arbejdet meget med diagnostik af MS og forsket i de diagnostiske undersøgelser af bl.a. synsnervebetændelse.

Morten Blaabjerg

Morten Blaabjerg er klinisk professor i neurologi på Syddansk Universitet og Odense Universitetshospital. Morten forsker blandt andet i nyopdagede sygdomme, hvor immunsystemet angriber hjernen.

Malene Kappen

Malene Kappen Krüger er udvalgets patientrepræsentant. Malene er næstformand i Scleroseforeningens hovedbestyrelse og har haft sclerose i mere end 30 år. Malene er ph.d. i biokemi og arbejder med patentering i biotek industrien.

Udvalgssekretær:

Lasse Skovgaard

Valg til forskningsudvalget

Valg af de 8 medlemmer sker for 4 år ad gangen, og valg kan normalt kun ske for 2 perioder à 4 år.

Læs udvalgets forretningsorden