Retningslinjer for dig som informatør
Her er noget generel information til dig, der er ny informatør.
Det organisatoriske
Din organisationskonsulent hos Scleroseforeningen hedder Inger Kondrup og kan træffes på 30323579 eller mail: iko@scleroseforeningen.dk
Alle beslutninger vedrørende informatørerne træffes af Arbejdsgruppen for Informatørerne. Denne gruppe består af konsulenten samt to informatører.
Vi mødes 3-4 gange årligt og tager os af eventuelle problemstillinger samt planlægger den fortsatte udvikling, der skal være.
Materialer
Alle materialer du kan tage med ud, og som du i øvrigt kan have glæde af finder du på denne side. Her finder du også en liste over dine informatørkolleger samt en seddel til kørsel.
Refundering af udgifter
Dine udgifter vedrørende kørsel refunderes, når du sender din kørsel til Inger Kondrup på mail. Send gerne hver gang, du har været ude, så det ikke hober sig op. Husk korrekt dato på din køreseddel, idet det er denne, der bogføres efter.
Møder og samarbejde
To gange årligt vil vi gerne mødes med dig.
I slutningen af oktober er vi alle på tre dages kursus i Dronningens Ferieby i Grenå og i april mødes vi en dag i Ry, hvis man bor vest for Storebælt, og i Valby, hvis man bor øst for Storebælt. Kurset i Grenå er obligatorisk.
Du er altid velkommen til at spørge os, hvis du mangler noget information – måske har vi glemt noget.
Scleroseforeningen ønsker til enhver tid et korps af informatører, der på en personlig og engagerende måde kan tage ud i relevante forsamlinger og fortælle om, hvad det vil sige at have sclerose. Som det er beskrevet i Scleroseforeningens Strategi 2026 er opgaven om udbredelse af kendskabet til sygdommen afgørende vigtig for Scleroseforeningen. Målet er derfor at integrere informatørarbejdet i foreningens virke, give informatørerne de bedst mulige redskaber i arbejdet, udvide omfanget af informatøropgaver og gerne også udvide antallet af informatører.
Arbejdet som informatør er frivilligt, og der ydes kørselsgodtgørelse.
Informatørernes primære målgruppe er de mennesker, som agerer i forhold til mennesker med sclerose, og for hvem det derfor er vigtigt at vide noget om, hvordan det er at have sygdommen.
Til denne gruppe hører alle former for nuværende og kommende behandlere og plejepersonale. Desuden pårørende til mennesker, der har sygdommen.
Arbejdspladser både med og uden flexjob ansatte, Jobcentre, uddannelser som folkeskoler, efterskoler og gymnasier.
Informatørernes øvrige målgruppe er de mennesker, der er interesseret i at vide noget om sygdommen eller foreningen, og som er potentielle støtter og bagland for foreningens arbejde.
Informatørerne skal være integreret fuldt ud i foreningens arbejde, såvel organisationsmæssigt som driftsmæssigt og tages altid i betragtning, når kampagner, event, mødevirksomhed etc. planlægges.
Bindeleddet mellem informatørerne og sekretariatet, er en arbejdsgruppe bestående af 2 informatører, 1 fra Jylland og 1 fra Sjælland 1 konsulent fra sekretariatet.
Arbejdsgruppen kan tage andre informatører ind i gruppen i en periode hvor opgaver og ressourcer taler for det. For at stimulere til fornyelse er pladserne i gruppen ikke faste.
Konsulenten og informatørerne beslutter hvem der sidder i arbejdsgruppen.
Arbejdsgruppen skal mødes min. to gange om året og har følgende opgaver:
- Evaluere indsatsen for og i informatørkorpsets virksomhed
- Gennemgå informatørernes infomaterialer og udarbejde nye i samklang med den løbende udvikling i foreningens arbejde
- Foreslå markedsføring af informatørkorpset
- Arrangere de obligatoriske møder og kurser for informatørkorpset.
Det løbende arbejde med at fordele opgaver varetages af fem koordinatorer, fordelt med 1 informatør i hver region.
Der er tre funktioner:
Arbejdsgruppemedlem, koordinator og informatør.
Funktionsbeskrivelser
Informatør – Du er afklaret om din sygdom således, at du kan forklare om at leve med sclerose til både små og store forsamlinger. Du er en god kollega, som træder til og hjælper de øvrige informatører i området og på landsplan, når vi mødes til fælles inspiration. Du holder aftalerne og melder fra i god tid, hvis der er en aftale du ikke kan overholde.
Du er opmærksom på at finde nye kunder og fastholde dem, vi allerede kender.
Informatør i Arbejdsgruppen – man vælges til posten af sine informatørkolleger. Man sidder som repræsentant for alle informatører og skal derfor have en god fornemmelse for hvad der rører sig i hele landet.
De to informatører i arbejdsgruppen fordeler sig således, at den ene hjælper i Jylland og Fyn og den anden på Sjælland. Denne tilknytning har til formål, at hjælpe og inspirere sine kolleger. Desuden skal informatørerne tjekke det infomateriale, der sendes til kunderne fra Sekretariatet.
Hvis man ikke længere har lyst til at sidde i arbejdsgruppen, kan man træde ud og en anden kan træde ind. Det afgøres via mail hvem og hvornår, medmindre et kursus eller fælles møde er umiddelbart forestående, hvor der kan vælges nye. Konsulenten hjælper hermed.
Koordinatoren har ansvaret for, at kunder der henvender sig, får hurtigt svar på sin forespørgsel, og at alle informatører i regionen får opgaver. Desuden kontakter koordinatoren i samarbejde med arbejdsgruppemedlemmet nye kunder og evt. nye kundetyper. Koordinatoren har også til opgave, at sørge for at informatørerne i området får forskellige opgaver og dermed udvikler sig som informatør. Desuden har koordinatoren ansvaret for, at der foregår en registrering af alle besøg i regionen.
Der lægges stor vægt på, at informatørkorpset er foreningens repræsentanter, og at der leveres en kompetent og seriøs indsats af høj kvalitet.
Det understreges i alle sammenhænge, at informatørerne ikke yder faglig rådgivning, men udelukkende informerer om deres personlige oplevelser samt de fakta om forening og sygdommen, som det vedtagne og udleverede materiale omfatter.
Vi tilstræber, at informatørerne har et arrangement om måneden.
Alle informatører kan bede om at en ”medhører” kommer med ud. En medhører er en person fra informatørkorpset eller fra sekretariatet, som tager med ud på en opgave, for at være sparringspartner på både form og indhold. Konsulenten kan også bede om at komme med.
Efter foredraget evalueres opgaven af medhører og informatør.
Selv om den personlige beretning fra informatøren altid bør være det bærende i virksomheden, skal der stilles moderne formidlingsværktøjer og professionelle materialer til rådighed for informatørerne. Alle infomaterialer gennemgås og revideres jævnligt af både informatører og arbejdsgruppen.
Alle materialer kan tilgås via denne side. Til den gode formidling hører moderne teknisk udstyr, og informatørerne er udstyret med en projekter, som stilles til rådighed fra foreningen, hvis det skønnes nødvendigt.
Vi tilstræber, at antallet af informatører og antallet af opgaver harmonerer.
Det er den enkelte koordinator i samarbejde med arbejdsgruppen der har til opgave at rekruttere nye informatører. Vi kan rekruttere i eget netværk eller på Facebook/Os Imellem. Vi rekrutterer ud fra lyst og evne til at holde oplæg, lære nyt, indgå i fællesskabet og samarbejdet og kontakte mulige kunder. Konsulenten er altid med på sidelinjen.
Eksempel på rekrutteringsannonce
“Er du en af vores to nye informatører i Region Midt?
Vi søger to nye frivillige, bosiddende i region Midtjylland til at være informatører sammen med Per og Heidi.
Udbredelse af viden om sclerose er en af scleroseforeningens mange vigtige opgaver. Indtil koden er knækket og sygdommen er udryddet, skal så mange som muligt vide, hvad sclerose er og hvordan den påvirker den som har sclerose og omgivelserne.
Informatørerne holder tre former for oplæg; Hvad er sclerose, Om Scleroseforeningen og endelig en særlig fortælling om sclerose for børn i folkeskolen. Alt materiale laves i foreningen.
Hvis man skal være informatør, skal man kunne lide at formidle og svare på spørgsmål, holde af kontakt med andre mennesker og være afklaret med sin sygdom for alle oplæg starter altid med udgangspunkt i ens egen historie med at få diagnosen.
Informatørerne får mange opgaver som primært ligger i dagtimerne; udover de interne hos lokalafdelingerne og Sclerosehospitalet i Ry, holder vi oplæg for bruger- hjælperformidlinger, SOSU-skoler, fysioterapeuter, kommuner, plejecentre, interessegrupper eller hos medlemmer som har samlet familie og venner til at høre om sclerose. Derudover er en væsentlig opgave at kontakte mulige nye steder at få opgaver.
Du bliver oplært i første omgang ved at følges med Heidi og Per ud på opgaver, desuden er du selvskrevet til tre dage i Grenå hvert år med fokus på bl.a. formidling og ny viden om sclerose og rehabilitering i bred forstand. Desuden har vi en fælles temadag hvert år i april.
Arbejdet er frivilligt men du får kilometergodtgørelse (ja, du skal have bil) og du er garanteret mange gode oplevelser.
Hvert år hører omkring 3000 mennesker et oplæg af en informatør. Er du interesseret i at høre mere, så kontakt informatør Per Juul på 40219126 eller informatørernes tovholder i sekretariatet Inger Kondrup på 30323579.”
Procedure for opstart af ny informatør
- Koordinatoren i regionen samt arbejdsgruppemedlemmet tager en samtale med de medlemmer, der har vist interesse for at blive informatør. Der må gerne indkaldes 3-4.
- Aspiranten tager med de øvrige informatører i området ud på 4-7 forskellige opgaver. Når begge parter vurderer, at oplæringen er slut, går den nye informatør ud på egen hånd. Det kan være en god ide indimellem at følges to og to.
- Alle informatør skal prioritere højt at deltage i uddannelsesdagene i Grenå, da det er her vi henter ny faglighed, lærer hinanden at kende og dyrker sammenholdet.
- Når der er fundet en ny informatør, som skal læres op, skal konsulenten fra Sekretariatet have besked, så der kan etableres en kontakt og vedkommende kan komme på både informatørlisten og senere på hjemmesiden.
Når man stopper som informatør
En informatør er til enhver tid ude som Scleroseforeningens repræsentant og skal således kunne regne med foreningens fulde opbakning og tillid.
I gruppen af informatører har vi til stadighed fokus på, at den dag kan komme, hvor man må stoppe sit virke som informatør. Enten fordi motivationen er dalende, alderen trykker eller fordi sclerosen påvirker evne og lyst til opgaven.
Hvis en informatør selv siger stop, er det en uproblematisk sag. Men hvis kunderne eller de øvrige informatører oplever, at undervisningen er mangelfuld eller usikker, så tager konsulenten og enten koordinatoren eller arbejdsgruppemedlemmet en samtale med informatøren.
Måske skal informatøren have en pause, måske skal samarbejdet om informatørgerningen stoppe.
Praktisk
Hent en mailsignatur, som du kan bruge, når du kommunikerer med kunder via e-mail.
Hent blanket til indberetning af kørsel i egen bil eller andre udgifter i forbindelse med informatørarbejdet.