Kære brevkasse

Min søn har sclerose, han har et symptom, han fryser om natten med 2 gode dyner, et tæppe og stuetemperatur. Der samles meget fugt i dynerne.

Han er ikke kuldskær om dagen. Det har været sådan nogle år. Han modtager behandling med Ocrevus og er 54 år.

Svar

Ved MS kan temperaturreguleringen blive forstyrret og give anledning til kolde ben og i visse tilfælde også kolde hænder og arme, men det er ikke typisk, at hele kroppen føles kold. Fænomenet ses sædvanligvis ved mere udbredte MS symptomer, og skyldes ændret blodgennemstrømning i underhuden. Det er ikke et farligt symptom, da kroppens kernetemperatur alligevel holdes konstant. Der er ikke gode lægelige behandlingsmuligheder, og det er derfor oplagt at vores sygeplejerske giver sit råd til dit spørgsmål.

Jeg kan ikke herfra vurdere, om der kan være andre årsager til din søns frysen om natten, om han har feber eller andre symptomer. Han er derfor nødt til at kontakte sin praktiserende læge, som kan afgøre om der skal laves yderligere undersøgelser.

Morten Blinkenberg, MD, PHD

Som Morten skriver kan kroppens temperaturregulering blive påvirket, når man har sklerose, derfor er det godt at have forskellige muligheder til at hjælpe med at regulere kroppen. Det kan gøres på forskellige måder.
1. F.eks.  tage et varmt bad inden man går i seng, så kroppen er godt varm, når man lægger sig til at sove.

2. Det kan også være, at det er rart at tage et varmt fodbad inden sengetid evt. veksle mellem varmt og koldt vand, så blodgennemstrømningen øges i fødderne og på den måde kan give varme til resten af kroppen.

3. En varmepude eller en varmedunk med varmt vand, som kan bruges til fødderne og bruges til at sengen bliver varmet op, inden man skal i seng.

4. Et varmt underlag f.eks. et blødt uld tæppe eller uldskind, kan også være at han syntes er behageligt at ligge med.

Du skriver, at han har behov for to dyner, men at der skabes fugt i løbet af natten. Det kan være et tegn på, at han ikke kan komme af med varmen i løbet af natten og kommer til at svede og laver kondens. Det er ikke sundt at ligge med fugtige dyner, og det kan være med til at gør én kold i løbet af natten. Så det bedste er, at der kun er en dyne, så der er mulighed for at komme af med varmen.

Signe Gro Kristensen, MS Sygeplejerske

Signe Gro Kristensen

Sygeplejerske og zoneterapeut

Signe er uddannet sygeplejerske fra Odense Universitet Hospital i 1990. Hun har efterfølgende arbejdet som intensiv sygeplejerske i 10 år og onkologisk sygeplejerske i 2 år.

Hun har i mange år haft sit fokus på sundhedsfremmende arbejde; idet hun i 5 år har fungeret som projektsygeplejerske og rygestopinstruktør på lungemedicinsk forskningsenhed på Gentofte hospital, hvor hun dagligt havde rygestop samtaler med borgere, personale og patienter. Efterfølgende arbejdede Signe på Diabetesklinikken på Gentofte hospital, hvor hun i 2 år havde samtaler om livsstilsændringer.

Signe er endvidere uddannet Zoneterapeut og har haft egen praksis. Siden 2010 har hun arbejdet på Glostrup scleroseklinik, hvor Signe er kontaktsygeplejerske til sclerosepatienter, men fortsat har interesse og  fokus på sundhedsfremmende arbejde. Signe blev i starten af 2012 medlem af Scleroseforeningens sundhedsudvalg.

Brevkasse

Vi svarer på dine spørgsmål

Stil dit spørgsmål
Kvinde sidder over for en socialrådgiver i samtale.