Kære brevkasse

Jeg vil gerne spørge om hvordan vi, som er sårbar sclerosepatienter, skal forholde os, hvis/når vi bliver snittet ned Corona? Er der et anbefalet behandlingsforløb for vores gruppe, skal vi kontakte egen læge eller Scleroseklinikken – som jeg forstår det, skal de nye behandlinger iværksættes efter få dages sygdom, og hvordan kommer vi i betragtning til disse?

Svar

Der er ingen særlige forholdsregler, der gør sig gældende for COVID-19 og MS, og overordnet set er der ikke øget dødelighed ved COVID-19 hos mennesker med MS. Risikoen for alvorligt COVID forløb er dog øget ved fremskreden MS, og hvis man har andre risikofaktorer (overvægt, forhøjet blodtryk, diabetes, lunge- og hjertesygdomme, høj alder), samt ved behandling med visse biologiske lægemidler (rituximab og ocrelizumab) og efter binyrebarkhormonbehandling.

Hvis man har risikofaktorer og bliver syg med COVID-19, skal man oplyse om dette, når egen læge eller 1813 kontaktes. På hospitalernes modtageafdelinger er man bekendt med hensynet til risikofaktorer og klar til at give antistofbehandling mod COVID-19, hvis det er nødvendigt. Akutlægerne på landets sygehuse kan altid rådføre sig med MS klinikkernes læger, hvis det er nødvendigt.

Overlæge Morten Blinkenberg

Morten Blinkenberg

Speciallæge i neurologi, ph.d, overlæge på Neurologisk afdeling, Dansk Multipel Sclerose Center, Rigshospitalet

Morten Blinkenbergs forskningsmæssige interesseområder omhandler primært sclerose og billeddannelse, specielt PET og MR scanning. Han arbejder også med klinisk medicinafprøvning hos patienter med sclerose i Dansk Multipel Sclerose Center, Rigshospitalet. Morten Blinkenberg er tildelt Mogens Fog-prisen for forskningsindsats indenfor multipel sclerose.

Brevkasse

Vi svarer på dine spørgsmål

Vores eksperter sidder klar til at svare på dine spørgsmål om sclerose.
Stil dit spørgsmål
Kvinde sidder over for en socialrådgiver i samtale.