Relation:

Gordons vej ind i det frivillige arbejde er ikke som de flestes. Da han i 1990’erne trænede basketball professionelt, blev han kontaktet af et kørestolshold, der manglede en coach. Gordon tog udfordringen op, og det blev en kæmpe oplevelse for ham at lede holdet. Sammen rejste de til alt fra Toronto til Paris for at spille basketballturneringer, og det var lærerigt for ham både fagligt og socialt at træne holdet. Han husker, hvordan flere af kørestolsbrugerne havde sclerose, og for Gordon var det noget helt særligt at være vidne til, hvordan de tog hånd om deres hverdag med sygdommen både ved at dyrke idræt og være en del af foreningslivet. Sådan banede vejen sig for, at Gordon selv blev frivillig i Scleroseforeningen, hvor han i mange år var indsamler ved den årlige landsindsamling, før han sidste år tog rollen som indsamlingsleder i Åbyhøj på sig.

Hvorfor:

For Gordon er indsamlingsdagen særlig. Fællesskabet omkring sclerosesagen og indsatsen for at skabe synlighed omkring en voksende sygdom er noget, der driver ham. Hvis man spørger Gordon, er det vigtigt, man ikke sylter forskningsområder, der kan gøre en reel forskel i hverdagen for kronisk syge ved at sikre nye medicintyper og bedre behandling. Derfor giver han gerne lidt af sin tid i bytte, når der skal sættes fokus på scleroseforskning og indsamles midler ved den årlige landsindsamling. Han håber, han kan være med til at sikre mennesker med sclerose de bedst mulige forhold, og derfor bliver han ved med at stille op år efter år.

Men det er også de fremmødtes engagement og den gode stemning på dagen, der rører Gordon. I dagevis efter indsamlingen kan han føle sig høj på samtaler, han har haft med indsamlerne, når de er kommet hjem fra ruterne. For ham er det noget særligt at se, hvordan børn, der har hjulpet deres forældre med at samle ind, taler ivrigt i munden på hinanden om alle de mennesker, de har mødt på deres ruter.

Gordon husker selv, hvordan man som ny indsamler kan være nervøs for, hvordan man vil blive modtaget, når man banker på hos en fremmed, men hans oplevelse er, at bekymringerne hurtigt bliver punkteret. Derfor vil han gerne være med til at sende både nye og garvede indsamlere godt af sted, så de sammen kan være med til at skaffe de nødvendige midler til scleroseforskning.