Forekomsten af multipel sclerose (MS) varierer meget afhængigt af land og kontinent, og det forklarer man ofte med landes geografiske breddegrad og sammenhængen med eksponering for D-vitamin.

Mennesker, der bor på højere breddegrader, som os, er nemlig mere tilbøjelige til at have MS, og det kan skyldes, at vitamin D-niveauet fra sollyset er lavere end i lande tættere på ækvator.

Men! Afstanden fra ækvator er også forbundet med stigende national velstand. Og derfor har et forskerhold fra Johns Hopkins University og University Teaching Hospital, Lusaka, Zambia, i et nyt studie undersøgt om socioøkonomiske faktorer – demografiske forskelle, forskellige sundhedssystemer og livsstilsfaktorer på nationalt såvel som regionalt niveau, kan kædes sammen med breddegradsforskellene i sclerose-sammenhæng.

Det skriver den amerikanske scleroseforening, National MS Society, der delvist har støttet forskningsprojektet, på deres hjemmeside.

Stor betydning for diagnose og opfølgning

Ud fra en analyse af data fra 203 lande og områder, konkluderer forskerholdet bag undersøgelsen, at socioøkonomiske faktorer kan være lige så betydningsfulde for forekomsten af sclerose, som afstanden til ækvator.

For hvert sted har forskerne nemlig undersøgt forskellige faktorer relateret til økonomi og sundhedsudgifter. De har også gennemgået livsstilsfaktorer blandt befolkningen, som overvægt og rygning.

Livsstilsfaktorerne viste sig ikke at være signifikante, men til gengæld konkluderer forskerne at ”socioøkonomiske faktorer kan påvirke MS-prævalensraterne, fordi de har betydning for MS-diagnose og rapportering”.

Resultaterne viser altså signifikante sammenhænge mellem den nationale forekomst af sclerose og landenes økonomiske og sundhedsmæssige faktorer. For i lande med højere velstand er der højere sundhedsudgifter per person, højere antal af neurologer og flere MR-skannere.

I et velstillet land som Danmark med et højt BNP (bruttonationalprodukt), hvor der afsættes mange økonomiske ressourcer til vores sundhedssystem, er vi dermed også tilbøjelige til at diagnosticere flere mennesker med sclerose end i andre lande, der har lavere udgifter til sundhed per person.

Forskerne understreger, at yderligere forskning er nødvendig for at bekræfte disse resultater og undersøge, hvilke strategier, der kan reducere forekomsten af sclerose i forskellige områder.