NMO og sclerose er beslægtede diagnoser, hvor mange symptomer er de samme. Det betyder, at mange af de udfordringer, mennesker med NMO møder, mens de lærer at leve med sygdommen, vil være de samme som hos mennesker med sclerose. Mennesker med NMO og mennesker med sclerose vil i vid udstrækning have glæde af de samme fokuspunkter i hverdagen.

NMO fejldiagnosticeres nogle gange som sclerose, da sygdommenes symptomer kan minde om hinanden, men det er to forskellige sygdomme. Tidligere blev NMO kaldt for Devics sygdom og blev anset for at være en afart af sclerose – en mere aggressiv variant. I dag ved man, at sclerose og NMO er to forskellige sygdomme, og indenfor de seneste 10 år er man derfor begyndt at adskille de to sygdomme fra hinanden. Selvom symptomerne minder om hinanden, kræver sygdommene forskellig behandling. Sygdomsmodificerende sclerosemedicin virker som udgangspunkt ikke på NMO, men kan derimod føre til en forværring af sygdommen.

Begge sygdomme er autoimmune og skyldes immunforsvarets fejlagtige angreb på nervecellerne. Man kender dog ikke årsagen eller den præcise mekanisme i sclerose. Ved NMO kan angrebene relateres til et antistof i blodet (AQP4-antistof). Sclerose findes både i en variant, hvor sygdommen kommer til udtryk attakvis, som det også ses ved NMO, men sclerose findes også i en variant, hvor sygdommen udvikler sig langsomt og konstant uden store udsving. Denne gradvise udvikling ses ikke ved NMO.

De voldsomme attakker og kendskabet til mekanismerne i NMO betyder, at NMO ofte er lettere at diagnosticere og behandle. Sygdommen kommer ikke snigende, og behandlingen kan derfor sættes i værk hurtigere end det i mange tilfælde sker ved sclerose. Den tidligere behandling og den mere specifikke behandling vil ofte betyde, at NMO kan bremses på et tidligere stadie med færre funktionsnedsættelser.

NMO i Scleroseforeningen

I Scleroseforeningen har vi både socialrådgivere og psykologer i vores rådgivningsteam. De ved alle meget om nervesygdomme både i forhold til kommunen og behandlerne, men også i forhold til den personlige omvæltning en diagnose er. Mennesker med NMO kan derfor benytte vores medlemstilbud for mennesker med sclerose. Personer med NMO vil også kunne have glæde af mange af de gode råd, der findes på vores hjemmeside.