Årets vinder af den prestigefyldte MS-pris, The Charcot Award, der uddeles af Multiple Sclerosis International Federation (MSIF), er netop kåret.

Prisen går i år til professor Xavier Montalban, der er direktør for CEMCAT, Multiple Sclerosis Center of Catalonia, Vall d’Hebron University Hospital, i Barcelona.

”Tillykke, Xavier. Så velfortjent!” lød en anerkendende hilsen på LinkedIn fra kollegaen Finn Sellebjerg, overlæge ved Dansk Multipel Sklerose Center på Rigshospitalet og professor ved Københavns Universitet.

The Charcot Award er siden 1969 blevet tildelt forskere, som har dedikeret en livslang og banebrydende indsats inden for forskningen i sclerose – og bidraget til forståelsen af den.

Prisen er opkaldt efter den franske professor i anatomisk patologi og neurolog Jean-Martin Charcot, der i 1868 gjorde den første opdagelse af sygdommen sclerose, og som i dag anerkendes som grundlæggeren af den moderne neurologi.

”Når du når et vist niveau i din forskerkarriere, hvor du virkelig har gjort dig bemærket med dine videnskabelige bidrag, på samme måde som for eksempel Martin Scorsese har gjort det i filmbranchen, så er du nok en af de personer, der kan blive nomineret til prisen”, forklarede Michael Thor, senior international forskningsmedarbejder hos MSIF, i et interview med Scleroseforeningen tidligere på året.

Utallige videnskabelige bidrag

Årets Charcot Award-vinder, professor Xavier Montalban, har haft stor indflydelse inden for MS-forskningen, særligt inden for den progressive del af sygdommen.

Hans videnskabelige bidrag tæller blandt andet studier i forståelsen af, hvordan sygdommen påvirker mennesker med MS’ livskvalitet, brugen af MR-scanningsbilleder til at forudsige sygdomsprogression, og identificering af biologiske faktorer, der kan forudsige, hvordan sygdommen vil udvikle sig og reagere på behandling.

“Jeg er virkelig beæret og ydmyg over at være modtageren af Charcot-prisen 2023. Jeg vil gerne takke MSIF, en af verdens førende institutioner inden for multipel sklerose, som jeg har haft en stærk tilknytning til i hele min karriere. Denne pris markerer virkelig toppen af en karriere på tredive år, hvor vi er gået fra en horisont uden medicinske behandlinger, uden en vej ud, til de mest avancerede lægemidler, der i dag tydeligt spiller en afgørende rolle i at gøre rejsen for personer med multipel sklerose langt mindre skadelig,” siger Xavier Montalban i forbindelse med kåringen.Alle

Ledende international skikkelse

Den spanske professor har været med til at udvikle en række centrale kliniske retningslinjer, herunder kriterier til at stille sclerosediagnosen ud fra MR-scanningsbilleder. Og så havde han også en afgørende finger med i spillet i forbindelse med udviklingen af de såkaldte McDonald-kriterier i 2010 og 2017. McDonald-kriterierne er de nuværende internationale kriterier, som man diagnosticerer patienter med i dag.

Hvad angår kliniske forsøg, så har hans forskning været afgørende for udviklingen og gennemførelsen af vigtige forsøg mod attakvis og progressiv MS.

Men Montalban modtager ikke kun prisen for sine videnskabelige bedrifter. Han modtager den også som en anerkendelse af vigtigt arbejde som ledende skikkelse i forskellige internationale videnskabelige bestyrelser og udvalg. Blandt andet for sin tidligere rolle som formand for MSIF’s internationale medicinske og videnskabelige bestyrelse og som præsident for European Committee for Treatment and Research in Multiple Sclerosis (ECTRIMS).

Som tidligere formand gennem en årrække for den videnskabelige styregruppe for den internationale Progressive MS Alliance har Montalban desuden arbejdet for at øge den internationale opmærksomhed omkring progressiv multipel sclerose og for at muliggøre fremskridt inden for nye behandlinger af progressiv MS.

Montalban modtager først selve Charcot-prisen formelt til en prisoverrækkelse, der kommer til at foregå til oktober i Milano under verdens største MS-konference, ECTRIMS (Congress of the European Committee for Treatment and Research) med cirka 8.000 deltagere. Her får Xavier Montalban desuden æren af at give det afsluttende Charcot-foredrag til forskningskonferencen.