Anja Kure Pedersen, ansvarlig for medlemsaktiviteter i Scleroseforeningens lokalafdeling på Bornholm:

“Da jeg blev frivillig i Scleroseforeningens lokalafdeling på Bornholm i 2019, var holdningen, at vi skulle lave noget, som alle kunne deltage i – hver gang. Men jeg mener ikke, at vores arrangementer behøver at tiltrække så bredt. Jeg synes, der er stor værdi i at tænke i forskellige målgrupper, sådan at vi nogle gange arrangerer noget, som tiltaler de unge, og andre gange måske dem, der er særligt kreative. Vi skal selvfølgelig have aktiviteter, hvor man let kan deltage som kørestolsbruger, men det er også okay, at vi ikke tænker det ind i alt, vi laver. Hvis vi skal prøve at favne alle hver gang, så ender vi med nogle arrangementer, der ikke rigtigt passer til nogen alligevel. Når det er sagt, har vi selvfølgelig øje for, at vores arrangementer varierer, så alle kan finde et eller andet, der passer til dem. Fællesnævneren for vores medlemsaktiviteter er, at det skal være sjovt og hyggeligt og fungere som et frirum for dem, der deltager. Mit indtryk er ikke, at folk dukker op for at snakke sygdom, faktisk det modsatte – det har man rigeligt af i hverdagen. Og skulle der være nogen, der har behovet, så er folk selvfølgelig altid åbne.

Et rigtig godt frivilligarrangement, vi har holdt, var en tur i det lokale gokart-center. Jeg tror, det var tiltrækkende, fordi det er en lidt anderledes aktivitet, og så er det noget hele familien kan deltage i – også dem i kørestol, for der var nemlig handicapvogne til rådighed.”

Else-Marie Torré Lauridsen, ansvarlig for medlemsaktiviteter i Scleroseforeningens lokalafdeling i Sønderborg:

“Hos os i Sønderborg har vi har haft succes med især tre foredrag, vi har afholdt i 2022. Vi har haft besøg af Jannie Engelbrecht, der er neuropsykolog på Sclerosehospitalet i Ry, Louise Hovald Hammershøj Nørgaard fra Sclerosehospitalet i Haslev, der talte om fatigue og Hanne Kobberø fra urologisk afdeling på OUH i Svendborg. Vi oplever generelt en rigtig god interesse for faglige foredrag, og der er møder som regel mange op. Når foredragene er ovre, sørger vi altid for, at der lidt at spise og drikke, så folk får mulighed for at tale sammen efterfølgende.
Vi er samtidig så heldige, at folk også er glade for vores sociale arrangementer. I den kategori har vi holdt alt fra efterårsfest med underholdning og amerikansk lotteri til ”Kom, spis og gå hjem ”-middag, som er et af vores nyere påfund. Vores største udfordring er at tiltrække unge med sclerose. Vi ved, at der er omkring 13-14 unge medlemmer i vores område, og dem håber vi sådan, vi kan få til at dukke op. At de ikke er kommet af sig selv, handler måske om, at det ikke virker så tillokkende, når der primært kommer ældre mennesker til vores arrangementer. Vores plan er, at de skal kontaktes per mail, så vi kan blive klogere på, hvad de har brug for. Vi vil så gerne kunne favne alle og gøre medlemsaktiviteterne relevante mennesker med sclerose uanset alder.”

Morten Lynggaard, ansvarlig for medlemsaktiviteter i Scleroseforeningens lokalafdeling i Ringkøbing og Skjern:

“De seneste år har vi brugt vores årsmøde som anledning til at spørge folk, hvilke medlemsaktiviteter, de kunne tænke sig at deltage i. Det har gjort os meget klogere, og vi har blandt andet været på fisketur og fløjet med svævefly. Den røde tråd i vores arrangementer er det sociale samvær og muligheden for at prøve noget nyt. Vi har ingen faste aktiviteter endnu, men min ambition er, at vi skal have en tilbagevendende café, hvor folk kan få et netværk. Jeg ved, at der sidder mennesker derude med sclerose, som mangler nogle at snakke med om sygdommen, og jeg tror på, at vi med en månedlig café kan skabe et frirum, hvor man kan snakke med ligesindede om både sclerose og alt muligt andet. Det er et projekt, jeg glæder mig til at skyde i gang, og jeg er sikker på, det nok skal blive en succes.
Vores holdning til de arrangementer, vi sætter i søen, er som udgangspunkt, at de skal ramme så bredt som muligt – det er nok typisk for os vestjyder, at vi helst vil have, at alle skal kunne være med.”

Bente Susanne Thomsen, ansvarlig for medlemsaktiviteter og næstformand i Scleroseforeningens lokalafdeling i Brønderslev og Hjørring:

“Jeg har været frivillig i Scleroseforeningen siden 2015, og min oplevelse er, at folk er rigtig glade for faglige foredrag, hvor de kan blive klogere på forskellige dele af deres sygdom. Jeg husker især et foredrag om kost med Jerk Langer, der er læge og forfatter, som hittede stort. Der dukkede omkring 70 mennesker op, og det må være en rekord hos os. Kost har længe været et varmt emne blandt medlemmerne i vores område, og vi vil generelt gerne sørge for at tilbyde viden om sundhedsfaglige emner, som er så vigtige for mennesker med sclerose.
Desværre må vi erkende, at coronapandemien har sat sine spor, og vi har svært ved at mobilisere helt så mange som før, men vi håber, det kommer til at vende igen. Vi har dog en månedlig cafe, hvor tilslutningen er god. Det har nok noget at gøre med, at caféen bliver afholdt i skiftevis Hjørring, Dronninglund og Brønderslev, hvilket gør den mere bredt tilgængelig.”