Hvad laver du som frivillig?

Jeg er formand i Herning lokalafdeling og har været en del af bestyrelsen i mere end 10 år. Mit tilhørsforhold til foreningen har udviklet sig gennem årene. Jeg startede som ekstern konsulent, blev frivillig i lokalafdelingsudvalget og har sidenhen været aktiv i det lokale arbejde i Herning. Et af mine jobs har altid været at undervise i ledelse og pædagogik, hvilket jeg har brugt både i mit konsulentarbejde og senere hen i mit frivillige arbejde som formand. Nu er min primære opgave at stable forskellige arrangementer og aktiviteter på benene for vores medlemmer i lokalafdelingen.

Der ligger en værdi i at skabe en forandring for mig. Det kan godt tage tid og være svært, men når det lykkedes, er det det hele værd. Der er ikke noget mere bekræftende end at se det, som man kæmper for, blive ført ud i livet.

Hvad driver dig i dit frivillige arbejde?

Jeg synes, at det er et enormt interessant arbejde. I starten handlede det meget om at undervise i organisations- og bestyrelsesarbejde og om at lære folk, hvordan man kommunikerer med sine medlemmer som forening. I dag tænder det mig, at vi er i stand til at samle forskellige mennesker gennem lokalafdelingens arbejde. Det må være min fornemmeste opgave at være med til at engagere mennesker, både med og uden sclerose, som har lyst til at tage del i det frivillige arbejde. Vi har tidligere haft svært ved at tilbyde så mange aktiviteter i lokalforeningen, fordi vi har manglet frivillige hænder til at hjælpe med faciliteringen af de forskellige arrangementer. Men nu synes jeg, at vi er på vej tilbage på sporet, og det driver mig i den grad at se, at mit arbejde rykker noget.

Hvad giver det dig personligt at være frivillig?

Der ligger en værdi i at skabe en forandring for mig. Det er ikke altid nemt at være lokal leder, fordi det til tider kræver nogle store talegaver. Jeg skal overbevise folk og sælge ideen. Det kan godt tage tid og være svært, men når det lykkedes, er det det hele værd. Der er ikke noget mere bekræftende end at se det, som man kæmper for, blive ført ud i livet. Jeg kender efterhånden mange med sclerose, og det rører mig altid, hvor mange der egentlig tager det med oprejst pande. Der er så mange, som tager det helt fantastisk flot, og det synes jeg, at vi skal hylde. De fortjener, at man kommer dem i møde, når nu man har mulighed for at gøre noget.

Hvis du skulle anbefale andre at blive frivillige i foreningen, hvad ville du så fremhæve?

Denne frivillige “klub”, som vi er en del af, er et meget fint netværk at blive lukket ind i. Hvis man har et ønske om at gøre en mærkbar forskel for folk, der lever med en kronisk sygdom, så skal man melde sig som frivillig i Scleroseforeningen. Det sætter livet i perspektiv og giver en følelse af taknemmelighed. For mig giver det så meget mening, og det skal det også gøre for dem, som melder sig som frivillig.

Om Leif

Leif Balle er 75 år og bor lidt uden for Karup. Han har været tilknyttet foreningen siden 1999 og har undervist frivillige i mange år. I 2010 blev han en del af bestyrelsen i lokalafdelingen i Herning og har siden 2022 været formand.