Kære brevkasse

Jeg træner konventionelt 3 gange om ugen, og kan mærke en god effekt. Men i går fik jeg en prøvetime hos en fysioterapeut med robottræning til min dropfod. Al anden træning er vederlagsfrit, men denne træning koster 2700 kr. for 10 gange, så det kan hurtigt blive dyrt. Er der bevis for at robottræning er mere effektiv end den træning, vi kender nu med maskiner, vægte, elastikker osv? Det undrer mig, at det ikke er vederlagsfrit, hvis det virker.

Svar

Ved robot træning hjælper robotten med at løfte den legemsdel der skal trænes, så man eliminerer noget af tyngdekraften. Nogle robotter kan også gradueres til at give passende modstand. Så robotten gør det et menneske/fysioterapeuten også kan gøre.

Der findes ikke bevis for, at denne træningsform er mere effektiv end den konventionelle træning. Og generelt har vi brug for flere træningsformer for at træne styrke, udholdenhed, balance, koordination, smidighed m.m.

Den vederlagsfri fysioterapi kan benyttes til de konventionelle/almindelige træningsformer. Men der er klinikker som vælger at indkøbe specielt udstyr som ikke er indbefattet i almindelig fysioterapi, f.ex robotter, shockwave og andet, og disse træningsformer skal man således selv betale for.

Fysioterapeut Dorte Støvring

Dorte Støvring

Fysioterapeut

Dorte Støvring har siden 1998 arbejdet på klinik for Fysioterapi i Borgergade 20 i København. På klinikken har Dorte lige nu fem ugentlige sclerosehold – på forskellige niveauer. Herudover har hun sit eget konsulent- og undervisningsfirma med speciale i kørestolstilpasninger.

Dorte er mangeårig aktiv inden for handicapidræt.

Brevkasse

Vi svarer på dine spørgsmål

Vores eksperter sidder klar til at svare på dine spørgsmål om sclerose.
Stil dit spørgsmål
Kvinde sidder over for en socialrådgiver i samtale.