Du har måske læst i Zetlands ’morgenoverblik’ eller i det engelske dagblad The Guardian om, hvordan et gennembrud inden for behandlingen af en særlig kronisk betændelsessygdom, lupus, har skabt et håb i forhold til behandlingen af andre autoimmune sygdomme som multipel sclerose.

Sagen er nemlig den, at tyske læger for første gang nogen sinde har behandlet fem patienter med sygdommen lupus, der hører til de sjældne reumatologiske sygdomme, som danner betændelse i væv og organer, ved hjælp af en T-celle baseret immunterapi, kaldet CAR-T celleterapi.

Fem patienter i alderen 18-24 år, heraf fire kvinder og en mand, modtog terapiformen som behandling for lupus, som kan skabe livstruende skader på hjerte, lunger og nyrer.

Behandlingen viste sig i alle fem tilfælde at bremse udviklingen af sygdommen således, at ingen af patienterne har været på lupus-medicin i et sted mellem 3 og 17 måneder.

Forskerne bag projektet er ”meget begejstrede for resultaterne” og mener, at de skaber håb for behandlingen af andre autoimmune sygdomme som leddegigt og multipel sclerose.

”Flere andre autoimmune sygdomme, som er afhængige af B-celler og visse autoantistoffer, kan reagere på denne behandling. Det gælder leddegigt, myositis og systemisk sklerodermi. Men også sygdomme som multipel sclerose kan være responsive på CAR T-celleterapi,” udtaler leder af forskningsprojektet Georg Schett, der er reumatolog ved Friedrich-Alexander Universitet i Erlangen-Nürnberg til den engelske avis The Guardian.

Kendt kræftterapi

CAR står for Chimeric-Antigen-Receptor, og terapiformen har siden 2015 været anvendt til at behandle visse former for lymfe- og blodkræft.

Ved CAR-T celleterapi får man taget T-celler ud direkte fra blodbanen. T-cellerne får ved hjælp af genteknologi tilført evnen til at genkende kræftceller. Herefter får man T-cellerne tilbage i blodbanen.

I dette studie tog de tyske læger t-celler fra lupuspatienter og modificerede dem, så de efter at være kommet tilbage i blodbanen, begyndte at angribe patienternes B-celler.

Ved sygdommen lupus udskiller B-cellerne nemlig autoantistoffer, der i stedet for at forsvare kroppen mod indtrængende patogener (mirkoorganismer) angriber sundt bindevæv.

Regenerering af immunsystemet?

Ifølge undersøgelsen, der er publiceret i tidsskriftet Nature Medicine, så udslettede t-celleterapien patienternes afvigende B-celler og forbedrede deres sygdomstilstand dramatisk.

T-celleterapien udviskede alvorlige symptomer som leddegigt, træthed, fibrose i hjerteklapperne og lungebetændelse hos patienterne, der var ramt på flere af deres organer af sygdommen.

Desuden viste blodprøver fra patienterne, at deres b-celler ’kom sig’ omkring fire måneder efter behandlingen, idet de ikke længere producerede afvigende antistoffer, og derfor forblev patienterne sygdomsfrie, skriver The Guardian.

Forfatterne bag undersøgelsen spekulerer i om T-celleterapien har ført til en form for ”regenerering af immunsystemet” hos patienterne.

Uvis effekt på MS

Selvom forskerne bag projektet håber på, at CAR T-celleterapien i fremtiden vil kunne anvendes i behandlingen af andre kroniske sygdomme som multipel sclerose, så mener Finn Sellebjerg, ledende overlæge ved Dansk Multipel Sklerose Center på Rigshospitalet og professor ved Københavns Universitet, at der skal meget mere viden til, før det bliver virkelighed i Danmark:

”CAR-T cellebehandling er en behandling, der primært er udviklet til behandling af blod/lymfekræft, og er meget effektiv til at ødelægge immunsystemets B-celler. Det er den samme celletype, der ødelægges af behandling med rituximab, ocrelizumab og ofatumumab, som vi allerede bruger til at behandle MS,” siger han og fortsætter:

”Der er tale om en meget voldsom behandling, der også indebærer brug af en kraftig kemoterapi. Det har derfor ikke potentiale til at blive en standardbehandling ved MS, og det er fuldstændig uvist, om den indebærer fordele i forhold til de andre behandlinger, herunder stamcellebehandlinger, der allerede bruges i Danmark”, lyder det.