Hvad laver du som frivillig i Scleroseforeningen?

Sammen med min mand har jeg i mange år samlet sponsorgaver ind til lokalafdelingens årlige bankospil. Vi møder en stor velvilje, når vi kommer ud i de lokale forretninger og spørger, om de vil støtte, og det gør jo, at man har lyst til at blive ved. Også fordi vi ved, at det har en rigtig stor betydning for foreningen, at vi får skaffet alle de her sponsorgaver. Derudover er jeg selvfølgelig med hvert år til Scleroseindsamlingen, hvor jeg er ude at samle ind.

Hvad driver dig i dit frivillige arbejde?

Da vores datter fik sclerose, gik der ikke lang tid, før jeg meldte mig som frivillig. Jeg følte et stort behov for at gøre noget for min datter, og jeg skulle i hvert fald ikke bare sætte mig og være fortvivlet, det kommer der ikke meget godt ud af. I dag glæder jeg mig over, at mit lille bidrag til foreningen kan være med til at skaffe penge til scleroseforskning, som er så vigtigt.

Både når vi er ude og skaffe sponsorgaver, og når vi er ude og samle ind til scleroseindsamlingen, er folk enormt søde, og støtter op om sagen. Det gør, at jeg kan mærke, det nytter noget at gå rundt. Dét er drivkraften for mig. Det er utroligt dejligt at mærke.

Lene Hansen

Hvad giver det dig personligt at være frivillig?

Det er hårdt som pårørende at føle, at man står på sidelinjen og ikke kan gøre noget. Derfor er jeg glad for at kunne arbejde frivilligt og på den måde være med til at gøre bare en lille forskel. I stedet for at føle mig inaktiv, gør jeg en indsats, der skaber stor glæde, som når vi skaffer gaver til banko. Og det betyder rigtig meget for mig.

Hvis du skulle anbefale andre at blive frivillige i foreningen, hvad ville du så fremhæve?

Det er den rareste følelse, at man kan være med til at gøre en forskel. Og så skal man ikke tænke så meget over, om man kan det ene eller det andet, men bare det, at man gør noget. I det samlede billede gør det jo en stor forskel. Så jeg ville sige til folk: bare kom på banen, det føles godt indeni!

Hvor ligger dit fokus lige nu som frivillig?

Det er stadig meget på indsamlingerne og sponsorgaver. Det har jeg mange gode oplevelser med. Det giver også anledning til spørgsmål og gode snakke, når jeg kommer rundt, hvor jeg får fortalt om sygdommen og foreningen. Det er meget positivt og givende.

Om Lene

Lene er 69 år og pårørende til en datter med sclerose. Lene har sammen med sin mand været frivillig siden kort tid efter deres datter fik diagnosen. Lene er for nylig stoppet med at arbejde og har nu mere tid til det frivillige arbejde.