Ændring af bolig

Spørgsmål

I forbindelse med kommunalt finansieret boligændringer, hvor der skal opføres 21 m2 vindfang med handicapvenlig hoveddør og tilkørsel med handicapbus, vindfang giver ligeledes mulighed for at lave ligeløbs trappe med lift til 1. sal, hvor der er lavet nyt handicap venligt badeværelse samt stort soveværelse for egen regning.

Mit spørgsmål er som følger. Byggeriet er under §116, og kommunen har valgt arkitekt, fra starten ytrede vi ønske om at byggeriet også kunne rumme garderobe, og at det blev symmetrisk i forhold til bestående bygning, vi har derfor indvilget i en egen betaling af 0,9 x 3,6 = 3,24 m2, et tillæg der er medregnet i tegningerne, således at licitation havde kommunens pris og tilægspris, i følge §116 har bygherre ret til at vælge en anden end den billigste dette fremgår af udbudsmaterialet, dvs. kommunen vil kun betale den billigste tilbud af deres del, fair nok.

1 af de 3 entreprenører har nu tilbudt os en fordelagtig pris på vores del og har accepteret kommunes laveste pris. Nu hvor vi ønsker at bruge vor ret til valg af anden entreprenør, reagerer arkitektfirmaet med at de ikke kan gå ind i det videre forløb med byggemøder og tilsyn, idet de mener licitationsreglerne er brudt, de giver ligeledes udtryk for at være kommunens arkitekt (ikke vores?). De mener vi selv skal føre tilsynet eller hyre en byggesagkyndig, (muligvis for egen regning) i en delt licitation har vi vel også ret til at opnå bedste pris, uden at det medfører øgede udgifter eller ansvar, jeg har ligeledes svært ved at se kommunens interesser i anden tilsyn. Hverken kommunen eller arkitekt har før haft en sag, hvor borger har brugt denne ret. Vi har gennem hele sagen stået som bygherre, hvordan står vi? Og hvad var sigtet med lovgivningen, da man vedtog denne ret i forbindelse med §116?. Selvom arkitekt er hyret og betalt af kommunen, bør han vel også repræsenterer os?

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind