Gilenya og cannabis

Spørgsmål

Jeg har en kollega, der har fået konstateret attakvis sclerose for ca. 2 år siden. Hun er for nylig opstartet tbl. behandling med Gilenya. Hun har en oplevelse af, at hun stadig har symptomer i retning af attacker: Føleforstyrrelser, spasmer og hovedpine. Hun er begyndt at indtage cannabis i spiselig form, og oplever at det har minimeret generne væsenligt. Men ved sidste blodprøvekontrol er værdierne for leverfunktionen forhøjede. Vi kan læse at Gilenya virker hæmmende på immunsystemet. Det ved hun at cannabis osse gør. På oversigten over bivirkninger af Gilenya står at man ikke samtidig må få anden medicin, der hæmmer immunsystemet. Vores spørgsmål er om de to stoffer (Gilenya og cannabis) i sammenhæng har noget med leverpåvirkningen at gøre, og om man fraråder brug af cannabis sammen med Gilenya, når hun nu har god effekt af cannabissen?

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind