Holdtræning - funktionsnedsættelse

Spørgsmål

På Facebook har vi i et lukket forum en livlig diskussion i gang, om hvordan reglerne for vederlagsfri fysioterapi skal tolkes. Nogle mener, at alene diagnosen MS giver adgang til holdtræning, og jeg mener, at det kræver en funktionsnedsættelse at få adgang til det. Vi har været inde på både Fysio.dk og sst.dk og læser de samme ting, men tolker det forskelligt.

Vil I hjælpe med at kaste lys over sagen. Hvad betyder funktionsnedsættelse?  Kan man have fuldtidsarbejde og stadig have funktionsnedsættelse? Har I erfaring med at det tolkes forskelligt afhængig af læge/kommune/sygehus?

Før indførelsen af de seneste regler, var alle MS-ramte berettiget til fysioterapi også individuelt, og jeg forstår at det primært er holdtræning, som vi nu tilbydes, og kun individuel behandling i særlige tilfælde.

Kan en funktionsnedsættelse være uro i benene? Muskelspændinger pga. nogle små spasmer, men som ikke forhindrer én i at gå/løbe? Vil jeg f.eks. være berettiget, når min balance på venstre ben er dårligere end højre, men ikke ringere end, hvis det var en patient, som havde forstuvet sin ankel 10 gange? Jeg mener, de fleste mennesker vil jo have brug for at træne for at holde sig ved lige, men er det i virkeligheden stadig alle MS-ramte, der kan få en henvisning til holdtræning blot på baggrund af diagnosen?
Er regler og praksis forskellig?

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind