Hvad kan fremprovokere et attak

Spørgsmål
Jeg er psykolog og har et samtaleforløb med en yngre kvinde med diagnosticeret sclerose. Hun er netop begyndt i praktik for at få afklaret sin arbejdsevne.

Vi savner viden om, hvad der kan fremprovokere et attak, hvorfor vi har aftalt, at jeg skriver til jer. Er der noget, hun bør undgå for at minimere risikoen for nye attaks?

For eksempel får hun hovedpine af lugten af parfume, hvilket får hendes blodtryk til at stige, hvilket igen øger risiko for attak, mener hun. Er der hold i dette?

Hun frygter også stress i forbindelse med praktikken, fordi hun mener at øge risikoen for attak derved. Hun har netop været indirekte impliceret i et trafikuheld, som hun mener, via chokket, kan forårsage et attak. Hun er i øvrigt blevet meget lugtfølsom efter sclerosen - er det et kendt fænomen? Hun bryder sig heller ikke om at gå ud om vinteren, fordi kulde fremprovokerer restsymptomer fra tidligere attaks i arme og ben.

Endvidere har hun for nyligt hørt om en ny behandlingsform, som tyrkiske forskere undersøger. Har I hørt om dette?

Jeg vil gerne prøve at hjælpe hende med at få mere viden og fakta, så angsten ikke spreder sig.
Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind