Kan rygsygdom ligne MS

Spørgsmål

For lidt over 5 år siden fik man mand en diskusprolaps, som blev opereret med en såkaldt dynesys-operation. Det var slet ikke vellykket, og endte i at han havde længerevarende betændelsestilstande ved ryggen og afstivelsen blev fjernet igen.

Han har, de sidste 3 år, udvist alle de symptomer (med undtagelse af spasticitet) som er beskrevet på denne hjemmeside - også med "gode" perioder og dårlige perioder. Hans seneste dårlige periode har varet i over 1 år nu, og han kan knapt nok bevæge sig for smerter. Han har, fra starten, haft føleforstyrrelser, som nu har bredt sig fra et ben til begge ben og den ene arm. Han får desuden smæld i lænden, hvorefter han helt mister følelsen i begge ben i kortere tid (som så er begyndt at blive til længere tid). Nu er det en mere eller mindre en konstant tilstand.

Han er på fentanyl plastre på 110Mgr/T, på gabapentin 3 gange 2 tabletter dagligt, og på noritren 3 gange dagligt, samt imozop for at sove. Intet af dette hjælper med andet end lige at tage toppen af smerterne.

Han ryster konstant, og er begyndt at "forsvinde" ca 5 gange dagligt, det vil sige at kroppen lukker ned uden han kan styre det, hvorefter han er væk i alt lige fra 5 minuter til 2 timer hvor det går over i søvn.

En orthopædkirug har sagt at de ikke har kunnet se hvor problemmet sidder, og at smerterne nok er nerveskader fra de første operationer, og har derved udelukket flere operationer. Skal jeg bede hans læge om at undersøge om det kan være MS? Lægerne der indtil videre har undersøgt ham er på bar bund.

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind