Gå til hovedindhold

MS og acne

Spørgsmål
Jeg er for to år siden stoppet med mine p-piller. Det var p-piller af den type, som også har en gavnlig virkning på acne. Som forventet har jeg derfor igen fået noget acne i ansigtet. Og samtidig hermed kan jeg konstatere at min sclerose er blevet aktiv.

Jeg spekulerer derfor på om der kan være en sammenhæng, da acne jo er en betændelsestilstand i huden. Og hvis jeg husker rigtigt, så er betændelsestilstande en mulig udløser af attakker?

Min sygdomshistorie er som følger:

For snart 12 år siden havde jeg mit første attak, føleforstyrrelser i det ene ben. Det kom samtidig med, at jeg havde en betændelsestilstand i huden på mine ben, der startede med noget som lignede et insektbid. Dengang troede man at det var borrelia, som jeg dog testede negativt for. I 2006 fik jeg så synsnervebetændelse, i perioden efter en fødsel. Jeg fik der konstateret sclerosen.

Siden da har der ikke været attakker – indtil for 1 år siden, hvor jeg har haft 3 attakker og et psudoattak.

Jeg kan ikke se at der har været nogen udløsende årsager til de sidste 3 attakker.

Spørgsmålet er derfor, om der kan være en sammenhæng mellem attakkerne og den betændelsestilstand akne er, eller om det blot er et sammenfald af omstændigheder? Eller spurgt på en anden måde: Kan p-pillerne måske have en gavnlig effekt på min sygdomsaktivitet, da de slår acnen ned?
Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind

Ikke medlem?

Hvis du giver os din e-mail og telefonnummer, kan du få adgang mod, at du accepterer, at vi kan kontakte dig og fortælle mere om dine muligheder for at støtte scleroseforeningens arbejde

Anmod om adgang