Gå til hovedindhold

Sclerose og ADEM

Spørgsmål

Jeg er forholdsvis nydiagnotiseret MS-patient og har en klar formodning om at min sklerose er opstået i forbindelse med en Twinrix-vaccine i 2004. Jeg fik diagnosen i 2007, altså små 3 år efter vaccinationen.

Kort efter vaccinationen fik jeg en del allergiske reaktioner, blandt andet; blærer/kløe på hænder og fødder, helvedsild, mit venstre ben begyndte at klappe og så videre. Her skal det måske nævnes at jeg inden vaccinationen ikke havde haft symptomer overhovedet og generelt var en sund og rask "pige" som kun har været på hositalet og til læge da mine børn blev født.

Jeg fik diagnosen MS i 2007 efter attak. Her gjorde jeg kraftigt holdt, overvejede hvornår mine symptomer var startet og jeg kunne kun udlede at det var vaccinationstidspunktet som var skelsættende.

Når man ser på indlægssedlen til vaccinen - hvilket for mig var et chok - står der at man kan få allergiske reaktioner, så som blærer/kløe, helvedsild, nedsat kraf i lemmer og i værste tilfælde udvikle dissemineret sklerose.

Mit spørgsmål lyder: Kan jeg have reageret på vaccinationen ved at udvikle en ADEM (hjermehindebetændelse), som på sigt er gået over i sklerose? Kunne en kur med binyrebarkhormon (prednisolon) have kunnet slå reaktionerne ned, således at jeg ikke havde udviklet sklerose?

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind

Ikke medlem?

Hvis du giver os din e-mail og telefonnummer, kan du få adgang mod, at du accepterer, at vi kan kontakte dig og fortælle mere om dine muligheder for at støtte scleroseforeningens arbejde

Anmod om adgang