Skal vi fortsat tage på udenlandsrejser

Spørgsmål

Vores mor har sclerose på cirka 30. år. Hun er efterhånden meget kognitivt medtaget og agerer oftest som en dement person. Hun har desuden ganske kort gangdistance (få meter) og sidder ellers i kørestol.

Vi er 3 piger, som ikke er hjemmeboende men bor med egne familier. Vores mor bor sammen med sin mand, som dog ikke er far til os alle 3.

Vores mor har arvet lidt penge for år tilbage, hvilket har betydet at hun nu ikke ved noget bedre end at invitere hele familien med på ferie, for eksempel en uge til Malta eller lignende. Det har hun gjort 3 gange, og snakker nu om en 4. tur. Her er det så at dilemmaet melder sig, for hun bliver jo ikke bedre, og hende ægtefælle har sagt fra for år tilbage (det vil sige, at han tager ikke med på ferierne). Dels er han lidt irriteret over at hun bruger så mange penge, dels synes han det er for hårdt for hende.

Sidst vi var af sted, var for et år siden, hvorefter hun var enormt træt et par måneder - med til det skal dog lige siges at hun også havde fået en lille hjernerystelse. Personlig hygiejne efter toiletbesøg var der for eksmepel et par svipsere med.

Nu vil hun altså så af sted igen, hvortil vi egentlig havde besluttet at sige nej. Men, så hun ser bedende på os og forklarer os at det er hendes liv at se os alle glade på ferie - hun lever højt på det meget længe. Hun har intet andet at leve for, mener hun ikke (hun plejer ikke være melodramatiak og ægteskabet har ikke været godt i mange år).

Hvad er det rigtige at gøre, vi er sådan i tvivl? En lille tur, for eksempel lokalt i Danmark, vil hun ikke - det er ikke det samme, siger hun.

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind