Gå til hovedindhold

Sygemeldt medarbejder i virksomhed

Spørgsmål

Jeg er ejer af en mindre virksomhed, der desværre har fået konstateret at en ansat har sclerose, personen er funktionstast. Jeg har stor forståelse for sygdommen og dens problemer, problemer som selvfølgelig også påvirker en virksomhed på vores størrelse ret hårdt, selvom vi har søgt en § 56, som vi straks har fået bevilliget, står vi nu på 10. uge uden en betroet medarbejder, og med en netto udgift på ca. 20.000 kr. pr. måneden.

Jeg ved godt, at det er svært set fra en scleroseramt person at forholde sig til en virksomheds problem, da det jo kun er økonomi, men for en lille virksomhed som min, er det en svær situation, jeg kan ikke ansætte en anden person, da jeg håber og tror på, at personen kommer tilbage, nok ikke som tidligere, men forhåbentlig så arbejdet kan klares.

Mit spørgsmål er om der findes nogle muligheder for, at en mindre virksomhed ikke økonomisk i længden skal blive belastet af sygdommen, eller er jeg mere eller mindre kynisk tvunget til at tænke i en afskedigelse, da risikoen for at sygefraværet vil tvinge os til at ansætte en anden?

Svar

Log ind som medlem

Log ind med dit medlemslogin for at få adgang

Log ind

Ikke medlem?

Hvis du giver os din e-mail og telefonnummer, kan du få adgang mod, at du accepterer, at vi kan kontakte dig og fortælle mere om dine muligheder for at støtte scleroseforeningens arbejde

Anmod om adgang