Nu og banebrydende forskning fra Harvard T. H. Chan School of Public Health viser den hidtil stærkeste indikation på, at der er en sammenhæng mellem den såkaldte Epstein-Barr Virus (EBV) og sclerose, og at virusset kan være den primære årsag til sclerose.

”Det er det største og bedste studie, der er lavet på det her område. De slår hovedet på sømmet og viser, at der ser ud til at være en så stærk sammenhæng mellem Epstein-barr Virus og sclerose, at det er usandsynligt at have sclerose uden også at være smittet med Epstein-Barr Virus,” siger Finn Sellebjerg, professor i neurologi ved Københavns Universitet og ledende overlæge ved Scleroseklinikken på Rigshospitalet.

Virus rammer først

Det nye forskningsstudie er det mest omfattende studie i verden, der har undersøgt sammenhængen mellem Epstein-Barr Virus og sclerose. Mere end 10 millioner unge voksne i det amerikanske militær har deltaget i studiets undersøgelse, og blandt dem blev 955 diagnosticeret med sclerose i løbet af deres tjenestetid.

Resultaterne viser, at 10 ud af 10 – altså alle – med sclerose også har Epstein-Barr Virus i kroppen. Det samme har tidligere studier bevist, heriblandt et dansk forskningsstudie med professor Per Brøndsted Höllsberg i spidsen.

”Det er overordnet set den samme konklusion, som vi fandt frem til for næsten tyve år siden, i nogle studier som blev støttet af Scleroseforeningen. En væsentlig forskel er her, at de i det nye studium har adgang til serumprøver fra en enorm pulje af deltagere, og dermed også har kunne finde svar på det spørgsmål, som kritikere mødte vores resultater med,” fortæller Per Höllsberg, professor ved Institut for Biomedicin på Aarhus Universitet.

”Vi kunne dengang ikke bevise, om sygdomsprocesserne ved sclerose var begyndt før smitten med Epstein-Barr virus skete, dvs. at sygdommen var en årsag til, at man lettere blev smittet med virusset, eller om man var smittet med og dermed dannede antistoffer mod Epstein-Barr Virus, før man fik sclerose. Det nye studie har kunne påvise, at der er en årsagssammenhæng mellem at blive smittet med Epstein-Barr virus og derefter udvikle sclerose” forklarer han.

Unik mulighed skaber ny viden

Det enorme antal af deltagere har gjort, at forskerne bag det nye studie har haft en unik mulighed for at studere sammenhængen mellem Epstein-Barr Virus og sclerose. For ud over at kunne måle, om deltagerne med sclerose samtidig havde Epstein-Barr Virus i kroppen, har forskerne indsamlet data – både før og efter – af de deltagere, som undervejs i studiet blev diagnosticeret med sclerose.

Her viser resultaterne, at de alle havde eller fik Epstein-Barr Virus først, og at man først derefter kunne måle en øget mængde af fragmenter fra ødelagte nerver, kaldet NfL, som stiger, når man får sclerose og har sygdomsaktivitet. Altså viser forskningen, at NfL først stiger, når man har været smittet med og dannet antistoffer mod Epstein-Barr Virus.

”Det er endnu et stærkt tegn på, at man skal bære Epstein-Barr virusset for at udvikle sclerose,” lyder det fra professor Finn Sellebjerg.

Vaccine skal stoppe sclerose i fremtiden

Gennembruddet kan få stor betydning i fremtiden. Det spår både danske og internationale scleroseeksperter, og i en pressemeddelelse deler en af studiets forskere, professor i epidemiologi ved Harvard T. H. Chan School of Public Health, Alberto Ascherio, også sin begejstring.

”Det er det første studie med klart bevis på sammenhæng. Det er et stort skridt, fordi det lægger op til, at de fleste tilfælde af sclerose kan undgås ved at stoppe infektionen med Epstein-Barr Virus, og at et fokus på Epstein-Barr Virus kan lede til kuren mod sclerose.”

De to professorer, Per Höllsberg og Finn Sellebjerg, deler begge en tro på, at en effektiv vaccine mod Epstein-Barr Virus muligvis kan stoppe udviklingen af sclerose i fremtiden.

”Der findes desværre ingen vaccine mod Epstein-Barr Virus endnu, og heller ingen medicin at blive behandlet med, når først man er smittet. Men når man får knækket koden til det, bliver det rigtig spændende,” siger professor Per Höllsberg

”En forebyggende vaccine mod Epstein-Barr Virus vil muligvis vise, at dem der er vaccineret, ikke udvikler sclerose senere hen. Og måske kan antivirale midler mod virusset vise sig at være en effektiv supplerende behandling for personer, der allerede har udviklet sclerose, men som ikke har haft sygdommen længe,” fortæller han.

Investeringen værd

I løbet af de seneste to år har vi set, at udviklingen af effektive vacciner kan fremskyndes, når der er interesse og pumpes penge i området.

”Resultater som disse er det, der kan gøre, at vaccineproducenter tror på, at det er investeringen værd at udvikle en vaccine mod Epstein-Barr Virus,” siger professor Finn Sellebjerg.

Allerede nu forsøger flere virksomheder at udvikle en sådan vaccine.

”Det vil nok blive en vaccine, som kan indgå i børnevaccinationsprogrammet. I så fald kommer der til at gå 20-30-40 år, før vi ser, om den rent faktisk bremser udviklingen af sclerose, hos dem, som bliver vaccineret. Der er altså lange udsigter, inden vi kender resultaterne,” forklarer professor Finn Sellebjerg.

Find pressemeddelelsen fra Harvard T. H. Chan School of Public Health her

Hvad er Epstein-Barr Virus (EBV)?

Epstein-Barr Virus forkortes EBV. Den tilhører gruppen af herpesvirus (humant herpesvirus 4), som er den mest udbredte herpesvirus. De fleste smittes med EBV i barndommen, men nogle smittes først i teenage- eller voksenalderen, og oplever at udvikle kyssesyge. Det gælder dog bestemt ikke alle.