Sådan støtter du dit barn bedst, når du har sclerose

1. Beslut dig for at tale med dit barn

Som forælder vil du ofte forsøge at beskytte dit barn mod ubehag ved at undlade at tale om nogle af de alvorlige ting. Men dit barn ved typisk mere, end du tror, og når forældre hvisker om sclerose eller holder noget hemmeligt, fornemmer barnet det med det samme. Hvis du taler med dit barn, mindsker du dit barns bekymringer. Når du som forælder går forrest og er åben over for dit barn, følger dit barn med og vil også åbne sig op.

2. Hav øje for, hvor mange detaljer dit barn kan klare

Nogle børn har brug for at få fortalt detaljeret om, hvor deres forælder er i sygdomsforløbet, mens andre børn kun vil vide de overordnede ting. At fortælle sandheden er ikke det samme som at fortælle hver en detalje. Nogle børn giver udtryk for, at det bliver for hårdt, hvis alt kredser om sygdommen.

3. Kom med udsagn frem for spørgsmål

Hvis du oplever, at dit barn virker bekymret, vred eller ked af det, kan du starte med at fortælle, hvad du selv føler. Du kan sige: “Jeg tror måske, du bliver bekymret, når du kan se, at der er noget, jeg ikke kan, og det kan jeg godt forstå” eller “Når jeg ikke kan så meget, kommer du til at skulle hjælpe mig rigtig meget. Jeg ved godt, det ikke altid er nemt for dig, men tak, fordi du gør det”.

4. Tag ansvar for vreden

Selvom du som forælder godt ved, at vrede ikke er hensigtsmæssig, vil vrede for nogle være et nyt vilkår i familien, som kan føre til skyld og skam. Tag ansvaret for vreden, og få fortalt dit barn, at du godt ved, at den ukontrollerede vrede påvirker ham eller hende. Med en sådan ansvarlighed føler dit barn sig set og forstået, og erfaring viser, at det gør, at børn meget bedre kan leve med det.

5. Sørg for, at dit barn har andre voksne at tale med

Mange børn giver udtryk for, at de ikke vil bekymre deres forældre. Sørg derfor for, at dit barn har andre voksne at tale med. For eksempel en skolelærer eller et familiemedlem. Det er vigtigt, at dit barn kan betro sig til andre voksne end dig som forælder, hvor dit barn ikke føler, det skal passe på dig.

Kilder: Familieterapeuterne Lise Kramer Schmidt og Jeppe Løgstrup

Sådan taler du med børn i forskellige aldre

Børn mellem nul og tre år

Helt små børn er sensitive over for forandringer og uro i dagligdagen. De forstår ikke, hvad sclerose indebærer. Derfor er det ikke muligt at forklare et lille barn, hvad sygdommen er, med ord. Sørg i stedet for at give fysisk kontakt, omsorg og trøst.

Børn mellem tre og seks år

I børnehavealderen har børn glæde af korte og konkrete forklaringer og eksempler. De har en livlig fantasi og kan komme til at tro, at de er skyld i sclerosen, hvis du er træt, eller hvis sygdommen forværres. Små børn har brug for hyppigt at få at vide, at de ikke har nogen kontrol eller indflydelse på sygdommen.

Børn mellem seks og 12 år

Du kan opleve, at dine børn har urealistiske forestillinger om, hvilken rolle de selv har i sygdomsforløbet. De kan være tilbøjelige til at bebrejde sig selv for sygdommens udvikling og har derfor brug for jævnligt at
blive mindet om, at det ikke er deres skyld, hvis sygdommen ændrer sig. Ligesom de mindre børn har børn i denne aldersgruppe også brug for omsorg.

Teenagere

De store børn må gerne påtage sig et ansvar og gøre en forskel. Det styrker selvværdet og er en hjælp for familien. Men det er vigtigt, at I deles om opgaverne, så teenageren ikke får påtaget sig for meget ansvar. Hvis ansvarsfølelsen og medfølelsen tager overhånd, kan det være svært for teenageren at løsrive sig og prioritere egne interesser og relationer.

Kilde: Scleroseforeningens psykologer

Webinar

På dette webinar fra d. 8. september 2021 har vi besøg af familieterapeuterne, Karen Glistrup og Lise Kramer Schmidt, som gør os klogere på hvordan, hvorfor og hvornår man bør tale med sit barn om sclerose.

Psykologhjælp

Kan vi hjælpe din familie?

Scleroseforeningens psykologhjælp tilbyder familiesamtaler og samtaler med børn, hvis vi vurderer, at det kan hjælpe jer. Kontakt os og hør mere om, hvordan vi kan være der for din familie.

Kontakt psykologhjælpen
Par sidder sammen med psykolog og får psykologhjælp i Scleroseforeningen