Et sclerose-attak er pludselige neurologiske symptomer i kroppen, der skyldes, at sygdommen har angrebet centralnervesystemet, som består af hjernen, rygmarven og synsnerven. De fleste mennesker, der er diagnosticeret med sclerose, oplever attakker.

Når det sker, dannes der et såkaldt plak, en betændelsestilstand et sted på centralnervesystemet, som ofte kan ses på scanninger. Når et plak dannes, sætter det gang i et attak, altså neurologiske symptomer, som kan være vidt forskellige.

Et attak kan få nye symptomer til at blusse op, men det kan også være en forværring af allerede eksisterende. Nogle af de mere almindelige symptomer er blandt andet synsforstyrrelser, føleforstyrrelser, lammelse i en kropsdel og balanceproblemer.

Mere viden om attakker

Vi støtter og rådgiver mennesker med sclerose og deres pårørende

Som medlem af Scleroseforeningen har du adgang til en række fordele og tilbud, der er skabt for at støtte dig i livet med sclerose. Vi tilbyder blandt andet gratis socialrådgivning, psykologhjælp og mulighed for at tale med en læge.

Sclerose (også stavet sklerose) kaldes også multipel sclerose eller dissemineret sclerose. MS er den almindelige forkortelse.

Vil du vide mere om sclerose?

Vores informatører tager ud og besøger arbejdspladser, uddannelsesinstitutioner og private hjem for at fortælle om sclerose, og hvordan det er at leve med sygdommen.

Book en informatør