Hvad laver du som frivillig?

Jeg er en del af et underudvalg i min lokalafdeling, hvor vi laver aktiviteter for hele foreningen. Men min primære rolle som frivillig er i en herreklub. Vi mødes den første mandag i måneden og står skiftevis for at medbringe kaffe og kage. Det er en klub, der har eksisteret længe, men for et par år siden ville vi gerne have lidt mere liv ind i klubben. Derfor begyndte vi at gå til foredrag og tage på forskellige ture. Vi har blandt andet hørt oplæg om diverse rejser, talt med det lokale handicapråd, fået rundvisning på den nye Arkitektskole i Aarhus og meget mere. Jeg står for det praktiske, når der skal bookes billetter eller planlægges ture, men vi er fælles om, at få det til at ske.

Erland Sperlig

Hvad driver dig i dit frivillige arbejde?

Det centrale som frivillig er, at man laver noget som man synes er spændende og vigtigt, og sådan har jeg det med den her klub. At indsatsen så også kan glæde andre, er en stor bonus. Det driver mig, at vi har et fælles projekt, hvor alle bidrager – alt efter tid og interesse selvfølgelig. Jeg synes, at det giver noget perspektiv og noget dybde, at vi har nogle fælles oplevelser at tale ud fra.

Hvad giver det dig personligt at være frivillig?

For mig har det været vigtigt at se, at livet kan leves i alle dele af sygdommens forskellige stadier. Jeg har fået mange gode bekendtskaber gennem den her herreklub, fordi mange af os har set hinanden hver måned i flere år. Jeg synes, at det er dejligt med et mødested, hvor vi kan udveksle vores erfaringer med sclerose uden de store forklaringer. Selvom mange ting i dag er blevet digitaliseret, og at det nu er muligt at se foredrag online osv., så giver det meget mere at være fysisk sammen. Det er det personlige møde, samværet med andre og det hyggelige i at sidde sammen og sludre over en kop kaffe, der giver mig en følelse af glæde.

Hvis du skulle anbefale andre at blive frivillige i foreningen, hvad vil du så fremhæve?

Man skal blive frivillig i foreningen, fordi man synes, at det er spændende og vigtigt. Hvis ikke man selv er investeret i det, så får man ikke det ud af det, som jeg i hvert fald har fået. Jeg har fået et fællesskab at søge til, hvor der er en gensidig forståelse for hinanden. Om du har sclerose eller ej, så tror jeg, at du vil opleve at blive en del af et fællesskab, og forhåbentlig vil du opleve glæden ved at gøre noget godt for andre.

Om Erland

Erland er 68 år og pensioneret. Han har primær progressiv multipel sclerose og fik stillet diagnosen i 2009. Erland har været med i herreklubben, siden han fik sclerose.