Forstyrrelse af blod-hjerne-barrieren i inflammatoriske demyeliniserende sygdomme i centralnervesystemet

På denne side kan du læse nærmere om projektets formål.

Formål

Blod-hjerne-barrieren (BBB) beskytter hjerne og rygmarv og bliver svækket ved betændelsestilstand under udvikling af MS og tilbagefald/attak som synsnervebetændelse. Påvisning af årsager til defekter i BBB kan være indikator for sygdomsaktivitet. Projektet kan bidrage til at forudsige udvikling af MS og attak. Undersøgelse af patienter, analyse af MR-skanning, blod, rygmarvsvæske og vævsprøver indgår. Dette kan lede til opdagelse af nye markører for MS og udvikling af nye behandlinger.

Mød forskeren

Sofie Forsberg Sørensen, Cand.scient. i Biomedicin

Beskriv hvad der driver dig personligt i dit arbejde med MS-forskning:

Dét, der driver mig, er behovet for, at vi bliver bedre til at forudsige udvikling af MS,og MS-lignende sygdomme som NMOSD. Det er vigtigt at klarlægge sygdomsmekanismer og opdage nye markører for defekter i BBB, som kan være indikator for sygdomsaktivitet. Dette kan lede til tidlig diagnostik og behandling og forhindre komplikationer.

Sofie Forsberg Sørensen

Cand.Scient. i Biomedicin

Hvilken betydning har det for din forskning at projektet har modtaget midler fra Scleroseforeningen?

Forskningsmidler fra Scleroseforeningen er afgørende for os, da det giver os mulighed for at vi kan undersøge sygdomsprocessen. Derudover er det en stor validering af vores projekt, at vi modtager denne støtte, og det giver os bekræftelse på, at vores forskning er vigtig og relevant for en bedre diagnostik og behandling af patienter med MS eller NMOSD..

Sofie Forsberg Sørensen

Cand.Scient. i Biomedicin