Hvad laver du som frivillig?

Min primære rolle som frivillig i Scleroseforeningen er som MS MIDDAG vært. Jeg deltog for første gang sidste år, hvor jeg afholdt en middag for 100 mennesker i Glud Forsamlingshus, hvor jeg er formand og har været bestyrelsesmedlem gemmen 30 år. Hver torsdag står jeg for at afvikle bankoaften, og det har jeg efterhånden gjort i så mange år, at det ikke længere skræmmer mig at træde i front på den måde. Derudover er jeg uddannet køkkenleder og har derfor en del års erfaring med at lave mad til mange. Så da jeg blev præsenteret for MS MIDDAG-konceptet, var jeg slet ikke i tvivl om, at det var noget, jeg gerne ville være en del af. Med min tætte tilknytning til forsamlingshuset lå det lige til højrebenet, at arrangementet skulle holdes der. Og så tænkte jeg, at jeg ville prøve at samle så mange som muligt. At vi endte med at blive 100 og samle 33.000 kr. ind kom dog som en stor overraskelse for mig. Der oplevede jeg virkelig en vild opbakning. I år gentager jeg succesen og håber på at se omkring 130 mennesker denne gang.

Hvad driver dig i dit frivillige arbejde?

Det der driver mig er at se og mærke, at folk går sammen og løfter i flok. Vi er et lille lokalsamfund, hvor mange kender hinanden, og hvor ingen er blege for at give en hånd med. Jeg har en god veninde, som hjælper mig med at lave maden, og så kender jeg en, der laver de smukkeste blomsterdekorationer, som skal stå på bordene. Hun var en del af årsagen til, at så mange dukkede op sidste år, fordi hun havde fortalt om arrangementet til alle, der kom for at købe blomster. Folk træder til og hjælper der, hvor der er brug for det. Om det er i opvasken eller ved blot at sprede ordet. Det er stort at opleve det fællesskab, og det giver mig lysten til at gøre det hele igen i år. Jeg håber, at det er en tradition, som er kommet for at blive.

Hvad giver det dig personligt at være frivillig?

Det giver mig en stor glæde at gøre noget for andre, når man bliver mødt med et smil eller får et skulderklap med på vejen. Oftest kan jeg ikke holde til at være i større forsamlinger i for lang tid ad gangen, men i forsamlingshuset er jeg på hjemmebane. Den utrolige opbakning og støtte, jeg fik sidste år, gjorde mig rørt og bevæget. Jeg synes, at det er fantastisk, at så mange har lyst til at donere penge til forskningen i den sygdom, jeg lever med. At de deltager for at støtte mig. Ved at afholde den her middag, kan jeg give noget tilbage.

Hvis du skulle anbefale andre at blive frivillige i foreningen, hvad ville du så fremhæve?

Man skal blive frivillig, fordi man brænder for at gøre en forskel. Man skal gøre det med hjertet, og ikke fordi andre siger det. Jeg tror, at det er vigtigt at have en passion omkring det frivillige arbejde, så det ikke blot forbliver ved den gode ide om at gøre noget for andre. Det at turde at ty til handling og være med til at yde en indsats for at rykke på nogle ting, det er altafgørende for at skabe et godt sammenhold omkring frivillighed.

Om Lone

Lone Broløs Nielsen er 61 år og bor i Juelsminde. Til daglig arbejder hun i fleksjob på en lille fabrik, hvor der laves ledninger til eltavler. Lone mærker sclerosen ved træthed og gangbesvær på længere gåture.