Formål

Årsagen til MS er fortsat uafklaret, dog vides det at MS opstår hos arveligt disponerede med samtidig påvirkning fra miljø og livstilsfaktorer. De seneste år har vores tarm fået tiltagende opmærksomhed. Betydningen af tarm-hjerne aksen er endnu ikke klarlagt ved MS. Formålet med dette projekt er at undersøge samspillet mellem vores tarmsystem og centralnervesystem hos patienter med MS og raske personer. Dette vil bidrage til en bedre forståelse af tarm-hjerne-aksens betydning for immunaktivering, sygdomsaktivitet og behandlingsrespons ved MS.

Mød forskeren: Ph.d. Anna G. Olsson

Hvad driver dig personligt i dit arbejde med MS-forskning?

Man ved stadigvæk ikke hvorfor nogle personer udvikler MS men man ved at både gener, miljø og livsstilsfaktorer spiller en rolle. Jeg synes selv det er særligt interessant og vigtigt at man grundigt får undersøgt de miljø og livsstilsfaktorer der kan påvirke MS, da de modsat generne kan ændres, dvs.
at man selv kan være med til at ændre noget i sin livsstil og på den måde kan påvirke sygdomsforløbet. Måske kan noget så relativt nemt som en kostændring bidrage til at forebygge udviklingen af MS eller føre til et mildere forløb af sygdommen.

Hvilken betydning har det for din forskning at projektet har modtaget midler fra Scleroseforeningen?

Som Ph.d.–studerende er det mig der inkluderer patienter og raske kontrolpersoner samt udfører nogle af blodprøveanalyserne i projektet. Scleroseforeningen har valgt at støtte dette projekt ved at give midler til min løn hvilket derfor er altafgørende for at projektet kan udføres. Det er jeg selvfølgelig meget taknemlig for.

Om projektet

Støtte modtaget fra Scleroseforeningen

2016: 500 000 kr.

2017: 568 580 kr.