I dette webinar fra 14. februar 2024 får vi besøg af Josephine Lyngh Steenberg fra Scleroseforeningens afdeling for Forskning og udvikling. Josephine vil fortælle om Scleroseforeningens undersøgelse af livet som pårørende.

Undersøgelsen viser blandt andet, at pårørende til mennesker med sclerose kan være påvirket af sygdommen på mange forskellige måder. For mange pårørende kan sygdommen være en belastning i form af øget ansvar, bekymringer og skyldfølelse. Nogle oplever dog også positive aspekter – for eksempel at der knyttes et stærkere bånd mellem den syge og den pårørende.

Med i studiet er også Diana Lund, der er pårørende, og forfatter til bogen: ‘Jeg er også vigtig’. Bogen sætter fokus på at være pårørende til en person med kronisk sygdom. Dianas mand har sclerose, og hendes motivation til at skrive bogen var, at hun selv savnede et sted at få råd og vejledning.

Se webinaret her: