Hvad laver du som frivillig i Scleroseforeningen?

Jeg har taget tilløb til at blive frivillig i et stykke tid, men det er først nu, jeg har følt mig mentalt klar til at blive det. Jeg er frivillig ambassadør for Scleroseforeningen og ved den seneste Scleroseindsamling oprettede jeg en egenindsamling, hvor jeg samlede en masse penge ind til forskning i sygdommen. Jeg har også valgt at dele min egen personlige historie om at have en mor, der led rigtig meget under sin sygdom i en video, der er blevet delt på foreningens sociale medier. Det betyder meget for mig at kunne være med til at skabe åbenhed omkring sclerose og udbrede kendskabet til sygdommen, og hvor hårdt den kan ramme en familie, som den gjorde med vores. Som frivillig kommer jeg til at støtte op om de tiltag, der giver mening for mig, og jeg skal blandt andet være en del af YOU GO 2023. Jeg har længe gået og tænkt på, hvordan jeg kunne gøre en forskel. Jeg har for eksempel overvejet, om jeg skulle lave en juleindsamling til udsatte familier, fordi det var vi også, da jeg var barn, eller noget helt andet, men nu er jeg landet her i Scleroseforeningen, og det er jeg rigtig glad for.

Hvad driver dig i dit frivillige arbejde?

Det, der driver mig, er uden tvivl at være med til at give mennesker, der er ramt af sclerose og deres pårørende, de forudsætninger og værktøjer, som jeg ikke fik som barn og ung. Dengang var der ikke så meget hjælp at hente, men i dag ved jeg jo, at Scleroseforeningen for eksempel har psykologer og socialrådgivere til rådighed uden beregning. Det kan gøre en stor forskel, for når en familie bliver ramt af sclerose, opstår der et behov for hjælp nu og her. Det kan være alt fra hjælp til at søge sygedagpenge til sagsbehandling i kommunen. Jeg synes, det er helt fantastisk, at den hjælp er der, og jo flere ressourcer foreningen har at gøre godt med, desto mere kan der gøres for mennesker med sclerose. Jeg håber virkelig, at man i fremtiden kan forebygge sclerose, så der ikke er nogen, der skal ende med at have det så dårligt, som min mor havde.

Jens Dalsgaard

Hvad giver det dig personligt at være frivillig?

Jeg kunne selv have brugt hjælpen dengang min mor var syg, jeg så hvis jeg kan være med til at gøre en forskel for en lille dreng eller pige, der sidder derude, og måske ikke har nogen at spejle sig i, så betyder det virkelig meget for mig. Det betyder generelt noget for mig, at vilkårene bliver ved med at blive bedre for pårørende og for dem, der er ramt af sygdommen, og så er det selvfølgelig i min mors navn og til ære for hende, at jeg stiller op som frivillig. Det er også rigtig rart at gøre noget, uden der er en økonomisk vinding i det for mig. Det er god karma, og man skal huske på, at når man stiller op for andre, får man så meget god energi igen.

Hvis du skulle anbefale andre at blive frivillige i foreningen, hvad ville du så fremhæve?

Jeg tror, det vigtigste er, at man skal gøre det fra hjertet. Hvis man har tænkt sig at gå ud og lave en indsamling, men egentlig ikke har overskuddet eller lysten til det, så lad hellere være. Når man skal stemme dørklokker eller samle gaver ind til bankospil eller hvad end, man gør som frivillig, så synes jeg, man skal gøre det med et smil og fordi, man har lyst. Når det er sagt, vil jeg også huske folk på, at selv den mindste handling gør en forskel, og tror jeg ikke, man behøver at vente på, man føler sig hundrede procent klar til at springe ud i at gøre noget frivilligt, for det bliver man måske aldrig. Da jeg blev frivillig i Scleroseforeningen var jeg i gang med to forskellige foredrag, og stod overfor et OCR-løb med Red Bull, som tog en masse af min tid – men jeg tog alligevel opgaven på mig. Det kunne lade sig gøre, fordi jeg var mentalt klar til det, selvom jeg havde travlt.

Om Jens

Jens Dalsgaard, 38, er af offentligheden kendt under navnet Jens ”The Beast” Dalsgaard, som refererer til hans virksomhed Beast Fitness, hvorigennem han tilbyder online coaching til mennesker, der ønsker vægttab, sundere livsstil og mere energi i hverdagen. Han er kendt fra TV2 programmet ”Fangerne”, og fra hans egen TV2 Play dokumentarserie ”Jens The Beast – Giften i min krop”.

Han har haft sclerose inde på livet via sin mor, der gik bort, da Jens var 24 år gammel. Han ønsker at skabe åbenhed omkring sygdommen ved at dele sin egen historie, og vil med sin frivillige indsats samle midler til både forskning og patientstøtte.
Privat bor han i Valby med sin forlovede Frederikke, som han venter barn sammen med.