Sideindhold

Politik og samfund

Vi er mennesker med scleroses ambassadør i det politiske landskab, og vi følger med i sager på social- og sundhedsområdet.

Primært indhold

Scleroseforeningens forslag og bemærkninger til Sundhedsstruktur-kommissionen

Arbejdet i Sundhedsstrukturkommission, der skal komme med anbefalinger til en ny sundhedsreform, er gået ind i sin sidste fase. Kommissionens anbefalinger afleveres til Folketinget til foråret. Scleroseforeningen har på vegne af de mere end 100.000 danskere, der som patient eller pårørende har sclerose inde på livet, afgivet høringssvar, hvor vi har fremhævet nogle af de vigtigste problemstillinger, som vi mener kommissionen bør forholde os til. Se nedslagspunkter, eller læs hele høringssvaret her.

“Vores forskellighed ikke noget, der deler os. Det er det, der binder os sammen”

Kan man indrette et samfund, der har indtænkt alle fra start? Universelt design, et nyt og mangfoldigt menneskesyn, gør grundlæggende op med forestillingen om, at mennesker med særlige behov skal have særskilte løsninger. Vi skal i stedet designe vores verden på en måde, der fungerer for alle uanset alder, størrelse, køn og funktionsniveau. Lykkes det, vil det forandre vores syn på hinanden og os selv.

Rådgivningschef: ”Det er et umenneskeligt system, der har glemt, hvad det er sat i verden for”

63-årige Jens har meget fremskreden sclerose og er lam fra halsen og ned. Derfor har han en handicaphjælperordning og får hjælp af hjemmeplejen til personlig pleje. Sådan har det været i mange år. Men en dag i 2021 beslutter kommunen sig for at endevende hans hjælp. Det bliver starten på et 24 måneder langt opslidende forløb, der i weekenden endte i spalterne i et landsdækkende dagblad.