Forsikring

Rigtig mange har forsikringsdækning for kritisk sygdom. Dækningen kan være indeholdt i din pensionsordning med arbejdspladsen, og faglige forbund har ofte også en sådan form for dækning. Tjek dine forsikringer for at finde ud af, om du er berettiget til en dækning.

Sygedagpenge

Vær opmærksom på muligheden for en § 56- eller § 58a-aftale. Det er en aftale mellem din arbejdsplads og din bopælskommune, som giver sygedagpengerefusion fra første fraværsdag, hvis du har sygefravær på grund af sclerose. § 56 er for lønmodtagere, og § 58a er for selvstændige, og du kan læse mere om aftalerne her.

Personlig assistance

Hvis dit arbejde indeholder opgaver af en mere praktisk art, kan der være mulighed for personlig assistance på din arbejdsplads. Den personlige assistance kan gives til opgaver, der ikke nødvendigvis kræver en uddannelse, men som er en integreret del af arbejdsdagen. Det kan for eksempel være at bære og flytte materialer. Med sclerose kan sådanne opgaver gøre dagen mere vanskelig og derfor kan der være mulighed for assistance.

Befordringsfradrag

Som såkaldt “kronisk syg/handicappet” kan der være mulighed for et særligt befordringsfradrag i forbindelse med din kørsel til og fra arbejde. Reglerne fremgår af Ligningslovens § 9D. Betingelsen er, at du har en dyrere befordring end andre. Læs mere om mulighederne for befordringsfradrag her.

Arbejdsredskaber og indretning af arbejdsplads

Hvis du har behov for ændring på din arbejdsplads, der rækker udover, hvad arbejdsgivere forventes at tilbyde, kan du få vejledning om særlig indretning eller redskaber.

Parkeringskort og ledsagekort

Når du har sclerose, har du mulighed for nogle særlige kort, der kan være en stor hjælp i hverdagen.

Et parkeringskort kan være en stor hjælp i dagligdagen, da det giver særlige parkeringsmuligheder. Læs mere om parkeringskortet her.

Ledsagekort giver dig mulighed for at have en ledsager med til aktiviteter uden for hjemmet uden beregning. Læs mere om ledsageordningen her.

Scleroseforeningens socialrådgivere

Som medlem af Scleroseforeningen har du mulighed for at tale med vores socialrådgivere. Tøv ikke med at kontakte os, hvis du har spørgsmål eller gerne vil vende dine muligheder i dit arbejdsliv med sclerose. Her kan du læse, hvordan du kontakter vores socialrådgivere.